Polisens telefonsvar: 120 är före i kön

Berit ringde två gånger till polisen för att lämna tips om en bil. Men trots löften om att bli uppringd var det ingen som hörde av sig till henne.

Foto:

FINSPÅNG2016-03-04 20:00

– Ja, vad ska jag säga. Jag är tveksam till att tipsa polisen fler gånger. Så här får det inte gå till! Vid båda tillfällena var det 120 samtal före mig upplyste telefonrösten, säger Berit.

I veckan skrev tidningarna om att tveksam klädinsamling i Finspång där ett företag lovade på förhand att hämta upp begagnade kläder av alla det slag under onsdagen för att skänka dem till människor i nöd. Berit satt vid köksbordet och löste korsord när en skåpbil rullade förbi på gatan. Fordonet hade tidigare varit synlig i området i olika omgångar och Berit drog direkt paralleller till artikeln i morgontidningarna. Polisen skulle omgående få registreringsnumret.

Du funderade aldrig på att ringa 112 istället för 114 14?

– Ja, jag kanske skulle ha gjort det. Samtidigt var det inget akut. Jag ville lämna upplysningar.

Polisen förklarar att PKC – Polisens kommunikationscentral – där Berits telefonsamtal hamnade står inför ett nytt arbetssätt där personalen även ska utreda brott. Upplägget kräver omfattande utbildningar av både ny och befintlig personal vilket påverkar dagens svarstider. Sammantaget räknar med polisen att anställda flera hundra nya medarbetare under 2016.

– Vi beklagar att det tar tid att komma fram, men att vi räknar med att väntetiderna minskar senare i år. På sikt kan vi kunna ge medborgarna betydligt bättre service, informerar Anna-Carin Gustafsson Åström vid polisens nationella operativa avdelning, Noa.

Fotnot: Berit är ett fingerat namn. Hon vill vara anonym.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om