"Trafikverket mÄste ta sitt ansvar"

"Trafikverket mĂ„ste ta sitt ansvar och bygga bort obevakade jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ngar." Det sĂ€ger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör vid Kalmar lĂ€nstrafik, med anledning av onsdagens olycka mellan Falerum och Överum.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Falerum2019-01-23 16:31

Ett stort rĂ€ddningspĂ„drag sattes in efter att ett persontĂ„g pĂ„ Tjustbanan kolliderat med en personbil vid en obevakad jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ng strax söder om lĂ€nsgrĂ€nsen mellan Östergötland och Kalmar, pĂ„ strĂ€ckan mellan Falerum och Överum.

Klockan var 10.54 nÀr SOS larmades.

Efter kollisionen hamnade bilen i diket och föraren, en man i 30-ÄrsÄldern, avled senare pÄ sjukhus.

Enligt trafikdirektör Karl-Johan Bodell skulle olyckan troligtvits ha undvikits om övergÄngen hade varit bevakad med nÄgon form av signalsystem eller bommar.

– Nu var den inte det och det finns ett stort antal liknande övergĂ„ngar pĂ„ bĂ„de Tjustbanan och StĂ„ngĂ„dalsbanan, sĂ€ger han.

Vet du hur mÄnga det rör sig om?

– Nej, men det Ă€r en ansenlig mĂ€ngd.

Finns det nÄgon sÀkerhetsutrustning över huvud taget vid dessa övergÄngar?

– Nej.

Vad Àr det för regler som gÀller för lokföraren och bilföraren?

– Lokföraren ska signalera före övergĂ„ngen. Föraren av bilen mĂ„ste lita till sin syn och iaktta stor försiktighet.

Förra lördagen omkom en man i 35-ÄrsÄldern dÄ ett tÄg kolliderade med mannens bil pÄ StÄngÄdalsbanan mellan Rimforsa och Kisa. Hur sÀkert Àr det att Äka tÄg, anser du?

– VĂ€ldigt sĂ€kert skulle jag sĂ€ga. I den hĂ€r typen av olyckor Ă€r det tyvĂ€rr sĂ„ att de som sitter i bilen riskerar att rĂ„ka mest illa ut.

SÀkert sÀger du, Àven om man sitter utan sÀkerhetsbÀlten.

– Ja, Ă€ven dĂ„.

Vilket Àr bÀsta sÀttet att bygga bort olyckor mellan tÄg och personbil?

– Att se till sĂ„ att obevakade jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ngar förses med antingen bommar eller signalsystem.

Vem har ansvaret för det?

– Trafikverket.

Thomas Johansson, presskommunikatör pÄ Trafikverket, uppger att man just nu hÄller pÄ att se över landets mÄnga plankorsningar dÀr ett stort antal, drygt 3 000, Àr oskyddade med eller utan sÄ kallade kryssmÀrken.

– Det Ă€r ett digert arbete som Ă„terstĂ„r och kommer sĂ„klart att ta en hel del tid i ansprĂ„k.

Hur prioriteras dessa korsningar?

– Vi tittar först pĂ„ plankorsningar som ligger nĂ€ra skolor, bostadsomrĂ„den och köpcentrum.

Vilka ÄtgÀrder kan vara aktuella vid dessa platser?

– Tunnlar eller broövergĂ„ngar kan vara tvĂ„ alternativ.

Vad kan man göra för att förbÀttra sÀkerheten vid obevakade övergÄngar dÀr det inte rör sig lika stora folkmassor?

– FörbĂ€ttra sikten genom att röja nĂ€rliggande skog. Bommar och olika typer av signalsystem.

LÀs mer: Bilist avled efter tÄgolycka

LÀs mer: FrÄgetecken kvarstÄr

LĂ€s mer: Tekniska utredningen klar

Fakta

StÄngÄdalsbanan

StĂ„ngĂ„dalsbanan Ă€r jĂ€rnvĂ€gen mellan Linköping och Kalmar. Den gĂ„r delvis gemensamt med Tjustbanan och delar sig vid BjĂ€rka-SĂ€by, dĂ€r Tjustbanan gĂ„r vidare till Åtvidaberg och VĂ€stervik och StĂ„ngĂ„dalsbanan fortsĂ€tter söderut mot Hultsfred och Kalmar.

KryssmÀrke

Ett kryssmÀrke sÀtts upp dÀr vÀg korsar jÀrnvÀgsspÄr i plankorsning, undantaget spÄrvÀg. KryssmÀrket varnar trafiken för att vÀgen korsar trafik som inte har möjlighet att vÀja, varför vÀgtrafiken generellt har vÀjningsplikt mot spÄrtrafiken undantaget vissa industrispÄr. I de flesta fallen Àr mÀrket kompletterat med andra vÀgtrafikmÀrken eller med hinder för att förhindra kollisioner, till exempel stoppskylt eller helbommar.

KĂ€lla: Wikipedia

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!