Coronapandemin har tydligt påverkat kundtillströmningen till Klädhuset i Falerum men den minskade omsättningen har ändå varit hanterbar, enligt Anette Andersson som tillsammans med sin man Thomas äger butiken.
– När coronan slog till i mars hade vi nästan inga kunder alls, men då hade vi också möjlighet att korttidspermittera delar av vår personal.
Under senvåren började kunderna att komma tillbaka och sommaren stod, som alltid, för en stor del av den årliga omsättningen eftersom butiken drar till sig förbipasserande turister och sommarstugeägare.
Butikens läge kan vara en fördel i coronatider, resonerar Anette.
– Många i åldern 70 plus verkar känna att det är säkrare att åka till oss än till exempelvis Linköping. Dessutom kommer de ofta på tider då det traditionellt är färre kunder i butiken, säger Jonna Hemmingsson som arbetar i butiken.
Mot bakgrund av detta uppskattar hon att snittåldern bland kunderna i år har ökat. De flesta är dock noga med avstånd och många bär munskydd.
– De brukar dock åka av när de märker hur gott om plats det är i butiken.
Utöver att erbjuda personalen munskydd och att införa nya städrutiner finns det också i butiken stationer med handsprit, utökat avstånd mellan provhytterna och plexiglas vid kassorna.
Har ni fortsatt att marknadsföra er för att få kunder till butiken, trots risk för trängsel?
– Vi har inte direkt uppmanat kunder att komma utan istället har vi fortsatt med den reklam vi alltid har haft. Vi hade heller ingen Black Friday-rea och under den pågående julhandeln erbjuds kunderna att få sina varor hemskickade, säger Anette.
Att pandemin har inneburit stora utmaningar för handeln i Falerum bekräftas även av Helena Igelström och Frida Igelström på det intilliggande Mor och dotter, som kombinerar café och butik.
– Uteserveringen har varit populärare än tidigare, oavsett väder. En del kunder har suttit ute även sent i oktober, berättar Frida.
De försöker också få kunderna att komma på tider då det är lugnare. Ett led i detta har varit att mindre slutna sällskap har kunnat förboka tider då de är själva i butiken.
Helena har inga direkta siffror för omsättningens minskning i år, men marginalerna är små och de ekonomiska följderna är kännbara.
– Eftersom vi är ett handelsbolag har vi inte haft möjlighet att korttidspermittera. Det hade varit önskvärt med någon form av stöd även till företag som inte drivs som aktiebolag, säger Helena.