Populärt klädhus i Falerum

Det började i blygsam skala men har utvecklats och vuxit och kan idag räkna in runt 90 000 kunder årligen. Klädhuset i Falerum, 35 år i år, har blivit vida känt och lockar kunder från hela mellansverige. För många ett återkommande utflyktsmål.

Från smått till stort. Jonna Hemmingsson vid avdelningen med barnkläder.

Från smått till stort. Jonna Hemmingsson vid avdelningen med barnkläder.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Falerum2018-01-22 06:28

Det var Lars Karlsson som lät bygga ett 300 kvadratmeter stort varuhus här 1983 vilket visade sig bli en lyckad satsning. Det har sedan byggts till och omfattar nu 1000 välfyllda kvadratmetrar med skor och kläder för hela familjen och alla åldrar. Senare år har också en jaktavdelning tillkommit på fritidsavdelningen.

Nuvarande ägare Anette och Thomas Andersson tog över hus och företag 2007 och de visste vad de gjorde. Thomas har 31 års erfarenhet i bagaget och var delägare från 1990 tillsammans med Lars Karlsson. Även Anette har jobbat här tidigare.

Och vad är det då knepet som får folk att vallfärda långa vägar just hit till lilla Falerum mellan Åtvidaberg och Valdemarsvik, från bland annat Tranås, Nyköping, Oskarshamn?

– Vår affärsidé är att ha bra och kända märkesvaror till lägre pris, man måste ha något att locka med, säger Thomas.

– Det är också väldigt viktigt med en bra service, inflikar Anette. Kunderna ska känna sig välkomna och kunna få råd och hjälp. Vi har också en stor gratisparkering. Många tar det som en utflykt hit och passar också på att fika och äta. Det är väldigt bra för oss att det finns på orten.

Antalet anställda utöver ägarna är tio varav en är dottern Jonna Hemmingsson som arbetat här i tio år och stortrivs. Hon kan mycket väl tänka sig att ta över företaget med tiden, tillsammans med brodern Fredric Tillmar.

– Det är så roligt att arbeta här och vi är ju uppväxta med det, säger Jonna.

Den tid när även affärerna blomstrar som mest är sommaren.

– Det är många fritidsboende från orter omkring, som Valdemarsvik och Loftahammar, som återkommer, en del turister kommer med husbilar, säger Thomas.

I övrigt är det på helgerna de flesta passar på att besöka Klädhuset.

Något det idag ofta talas om som hot mot butiker är näthandeln.

Men för Klädhuset har det inte så stor betydelse, tror Thomas och Anette. Folk som åker ända hit gör det för att handla, inte för att bara prova och sedan handla på nätet.

– Vi har inte tappat någon omsättning, men man vet förstås inte hur mycket mera det kunde ha varit, säger Thomas.

Det blir en hel del inköpsresor samt besök på mässor där man får tips om mode och trender. Planering och inköp ligger ungefär ett år före. Redan i höstas planerades höstkollektionen för i år.

Men nu, snart, är det vårkollektionen som är på väg in i butiken för 35:e året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!