Det handlar om Klädhuset, mitt i Falerum och dess båda ägare Lars Karlsson och Thomas Andersson, som i onsdags fick ta emot utmärkelsen som Årets företagare.
- Vi är förstås glada och stolta. Det är ett erkännande att vi på landsbygden också kan göra något. Och att vi kan dra folk från stan, säger Lars Karlsson.
Kollegan Thomas Andersson skrattar lätt och fyller i:
- Det är lön för lång och trogen tjänst.
Långt, ja. Klädhuset firar i år sitt 20-årsjubileum. Lars Karlsson har varit med hela tiden. Han började sin affärsbana som ung pojke i Falerum.
- Jag sålde julkort och jultidningar, ja, allt som gick att sälja. Jag har alltid gillat det där med affärer.
En tid körde han varubil och beskriver med värme turerna på landsbygden till framför allt äldre människor.
- Många var ensamma och behövde prata. Det var en härlig tid.
Senare etablerade han textil-försäljning i en nedlagd lanthandel i Falerum och sålde gardiner och stuvar.
- Sen började jag med jeans.
På den vägen är det. 1983 invigdes Klädhuset. Redan den första dagen anade Lars Karlsson att de 350 kvadratmetrarna inte skulle räcka.
- Det kom så mycket folk att jag såg att det gick att utveckla mer.
1980-talet var handelns årtioende. Kläder sålde bättre år för år.
1987 hade butiken byggts ut två gånger till 1200 kvadratmeter och möbelsnickaren Thomas Andersson hade några år innan flyttat till Falerum. Han bytte möbelfabriken i Åtvidaberg mot skoavdelningen i Klädhuset.
1990 blev Thomas Andersson delägare.
- Arbetsbördan blev för stor och Thomas var duktig och duglig, säger Lars.
Tillsammans har de byggt ut sitt företag och skapat ett kommersiellt utflyktsmål.
- Det kommer folk från alla orter, från Nyköping, Hultsfred, Linköping, Norrköping, Ödeshög ...
Lars Karlsson kan göra listan längre. Och han fyller i att många kunder återkommer år efter år.
Vad är det då som drar? Vad är det som gör att motiveringen till utmärkelsen Årets företagare innehåller rader som att Lars och Thomas "visat att det går att åstadkomma en omvänd ström av människor när det gäller handel, från storstadsregion till landsbygd"?
- Det finns folk som kommer hit och säger att de inte hittat ett enda plagg de velat köpa i Norrköping eller Linköping. Men här hittar de det de söker, säger Thomas.
Affärskonceptet är att ha en stor sortering av skor och kläder till alla i familjen. Här finns det senaste modet, men också mera klassiska basplagg.
- Och så ska det vara kvalitet till rätt pris, säger Lars.
Som företagare är dagarna för Lars och Thomas fyllda av arbete. Leveranser, pappersarbete, säljare som pockar på och kunder som vill ha hjälp.
- Men mest gillar jag att vara ute i butiken, att få prata och träffa folk. Jag älskar att vara ute på golvet och sälja, säger Lars.
Framöver väntar nya utmaningar. Framtidens kunder är de som är unga i dag.
- Det gäller att knyta dem till sig, säger Thomas.
För att lyckas nämner Thomas och Lars behovet av bra och välskötta vägar och säker strömförsörjning.
- Jag har faktiskt sålt en kostym i skenet av en ficklampa, säger Lars.
Men det finns också drömmar och förhoppningar. Och då handlar det inte bara om att dra kunder till Klädhuset. Lars och Thomas vill ge mera liv och handel åt Falerum. De gläds åt att lanthandeln kompletterats med ett kafé och matställe, men vill se mer etablering.
- Tänk om fler tog chansen och startade något här. En presentaffär vore ju jättebra, säger Lars.