Ett slag för levande landsbygd

Hammarslagen från smederna ekade, veteranbilarna kråmade sig i solskenet och strax intill stod en stillsam siouxindian med en glänsande stridsyxa i hand.

Falerum2002-09-23 07:31

Det var visserligen år 2002 när solen gick upp över Falerumsdagen på lördagsmorgonen, men de många besökarna fick flera möjligheter under dagen att blicka tillbaka i historien.

Farfar ville

Som i smedjan till exempel, inrymd i dåvarande Falerum hotells garage. Där stod tolvårige Joakim Söderberg och tog i för hela Falerum och Uknadalen när han skulle smida en krok.

Först in med järnbiten i fyren där stenkol och en el-driven fläkt fick järnet att glöda. Därefter på med hammaren med välriktade och hårda slag med städet som stöd.

-- Min farfar vill att jag ska lära mig ett gammalt hantverk, sa han när Corren undrade hur han mitt i dataåldern hade hamnat i en smedja.

Hjärta för indianer

Strax intill stod farfar Gösta Karlsson, busschaufför till yrket, men med ett brinnande intresse för smidesteknik. I tre år har han lärt ut sina konster till barnbarnet Joakim som gillar att prova på det handfasta hantverket.

-- Det är nåt med själva finessen, att kunna göra nåt av en kall järnbit.

På andra sidan gatan stod Svarta höken och fjädrade sig framför sitt indiantält.

Han heter egentligen Hugo Bergström och är en äkta fullblodsinföding från Falerum, men har begravt sitt hjärta i den nordamerikanska indiankulturen.

-- Jag vill visa vad indianerna kunde skapa, sa han och visade sin dräkt av garvat hjortskinn, en modell från tidigt 1800-tal.

I ett halsband bar han äkta örnklor och björntänder, på huvudet en fjäderskrud och runt hand- och fotleder satt band med olika djursymboler. I första hand med anknytning till namnet Svarta höken.

Lyxig brandbil

Han berättade och berättade, och såg inte den stora, mörka och eleganta bilen som plötsligt rullade in i Falerum.

Det var Georg Magnusson från Ringstorp, mellan Norrköping och Söderköping , som gled fram i en Nash från 1930.

En lyxbil med rak åttacylindrig motor och dubbeltändning.

Mellan 1948 och 1957 tillhörde den brandkåren i Falerum. I första hand för att köra brandmännen till brandplatsen.

I en lada

-- Men det var ingen som kunde köra den ordentligt så den stannade för det mesta, säger hobbysmeden Gösta Karlsson.

Kärran hamnade så småningom i en lada där den stod i 30 år innan Georg Magnusson köpte den och rustade den till originalskick.

Tur för bilen, tur för dagens människor och tur för Falerumsdagens arrangörer, byalag, näringsliv och föreningar, som fick en klenod extra att visa upp

.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!