Och musik och sång ljöd ur högtalarna.
Efter tal och invigning, då även Gullmar Andersson var engagerad för att spela invigningsfanfar, ordnades en bilparad över bron. Nå, egentligen var det ett litet annat ekipage som fick ta sig över bron först av alla, nämligen lilla hästen Nora och medföljande barn.
Sedan följde traktorer, en gammal Amazon och andra fordon. Och för att verkligen bevisa att bron håller för utlovade minst 60 ton kom en jättelast med timmer farandes över bron.
-- Den höll, den höll, ropades det entusiastiskt från flera håll.
-- Självfallet, självfallet, var Bosse Eklöfs kommentar till Correspondentens medarbetare. Han har hållit i projektet från Vägverkets sida.
-- De här broelementen av trä (gran) är jättestarka.
Landshövding Björn Eriksson gratulerade till brobygget, ett projekt som går på totalt 1,9 miljoner kronor. De 26 delägarna i Götestorps vägsamfällighet, som är byggherre, behöver emellertid bara stå för trettio procent av kostnaden. Resterande sjuttio procent svarar staten för, via Vägverket.
Björn Eriksson ville betona hur viktigt det är med satsningar av det här slaget, inte minst i mindre på landsbygden.
Det är miljödomstolen som beslutat att den tidigare, i form av delvis sönderrostade trummor, fick rivas och den nu invigda fick byggas i stället.
En bra bro över Storån på denna plats, inte långt från järnvägsövergången på Gärdserumsvägen, är nödvändig. Tio hushåll bor på andra sidan ån och dessutom sker många timmertransporter på denna enskilda väg.