Snart 15-åriga Algot Hammarqvist från Falerum räds inte av att köra i höga hastigheter. Intresset för crosskart växte fram för tre år sedan, men redan som liten körde han fyrhjuling hemma på gården. Sedan förra året är han med i svenska juniorlandslaget i crosskart.
– Jag fastnade aldrig för fotboll, men jag har alltid gillat att sladda med en fyrhjuling. Farten är nog det som gör crosskart allra roligast, för det går ganska fort och är inte söligt, säger han skämtsamt.
På de banor där han tränar och tävlar uppskattar han snitthastigheten till omkring 110 kilometer i timmen. Med hjälm, overall, nackkrage, handskar och flamsäkra skor sitter han fastspänd med sexpunktsbälte i den lilla specialbyggda bilen, som i huvudsak är uppbyggd av stålrör.
– Säkerheten är väldigt bra och det är en rejäl stol som jag sitter fastspänd i. Det gör crosskart till en av de säkraste motorsporterna som finns. Tittar man på gokart finns det inte alltid bälten och då kan man flyga ut hur lätt som helst, säger Algot.
Crosskart är indelat i flera olika motorklasser beroende på ålder. För Algot är det 125 cc som gäller, men när han fyller 16 år blir det antingen att gå upp till 650 cc eller till crosskart xtreme. Men målen tar inte stopp där.
– Drömmen skulle vara att sitta i en rallycrossbil, men att köra Formel 1 skulle nog inte vara så dumt det heller, säger han och skrattar.
Nyligen är han hemkommen från Värmland där han avslutat Svenska cupen. Cupen började i Arboga, fortsatte i Finspång och avslutades i Likenäs i Värmland. Efter att de tre tävlingarnas poängsumma räknats ihop landade det på en tredjeplats.
– I Arboga blev jag etta, men i Finspång tappade jag några poäng och likaså i Likenäs. Men man får vara nöjd med en tredjeplats och att man får synas lite mer när man kommer upp på pallen.
Enligt Svenska bilsportförbundet är crosskart en förhållandevis billig motorsport. Men det handlar naturligtvis om hur mycket man väljer att satsa.
– Den kart som jag kör nu är värd omkring 200 000 kronor. Det är tack vare sponsorer och mina föräldrar som finansieringen har gått ihop sig.
När intervjun är färdig sätter sig Algot i karten och kör i väg. På den lilla grusvägen kommer han tillbaka i en hejdundrande fart och sladdar så att gruset skvätter. Det märks att han älskar när motorn vrålar.