Vägverket: inga åtgärder vid olycksdrabbad korsning

Söndagens bilolycka norr om Fågelsta där en person skadades svårt är långt ifrån den första på platsen.- Det inträffar många olyckor i just den korsningen. Men det är svårt att få Vägverket att göra något, säger Sören Kälvesten som äger marken.

Foto:

Fågelsta2008-07-14 00:00

På söndagseftermiddagen inträffade det en trafikolycka i korsningen mellan väg 962 och 987, tre kilometer norr om Fågelsta. De två förarna, båda män i 25-årsåldern hemmahörande i Motala och Vadstena, skadades och fick föras till US i Linköping. Den ena mannen klämdes fast i bilen och blev senare opererad för sina svåra skador. Han vårdas fortfarande på sjukhuset.

Vägverkets statistik över polisrapporterade trafikolyckor i den aktuella korsningen talar sitt tydliga språk. Sedan 1993 har det inträffat två olyckor med svårt skadade personer och tre olyckor där de inblandade har skadats lindrigt. Då är söndagens trafikolycka inte inkluderad.

- För att vara en liten väg är det trots allt en väldigt olycksdrabbad korsning, konstaterar Magdalena Hägg, trafikingenjör på Vägverket.

Sören Kälvesten äger marken där korsningen är belägen. Han har själv blivit vittne till tidigare olyckor och får ibland plocka undan bildelar och annat skrot som blir liggande på hans mark.

- Det sker många olyckor just här. Det är ju 70-väg, men det körs snabbare. Dessutom är det många som inte stannar vid stopptecknet. Om det är avsiktligt eller inte, det vet jag inte, säger han.

Den bästa lösningen på problemet vore att ersätta korsningen med en rondell, menar Sören Kälvesten.

- Då har du inte samma risk för missförstånd. Men det är svårt att få Vägverket att göra något, säger han.

Enligt Vägverket finns det idag inga planer på att bygga en rondell eller att vidta några andra åtgärder vid korsningen.

- Det är inte särskilt stora trafikmängder på den vägen. En undersökning, som i och för sig gjordes för tio år sedan, visar att det bara kör 700 fordon per dygn på väg 987. Så nej, i dagsläget finns det inte några planerade åtgärder, säger Magdalena Hägg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om