Fågelstabor oroas över järnvägsbuller

Först skulle bullerskärmen längs en delsträcka av dubbelspåret bli 190 meter lång. Men Trafik­verket byggde bara 128 meter. Nu klagar boende på buller och oro för säkerheten.

Helena Alfredsson och Johnny Qvist har bott vid järnvägen i Fågelsta i över 20 år. Men de oroar sig för bullret från det nya dubbelspåret.

Helena Alfredsson och Johnny Qvist har bott vid järnvägen i Fågelsta i över 20 år. Men de oroar sig för bullret från det nya dubbelspåret.

Foto:

FÅGELSTA2012-03-01 08:33

- Vart tog bullerplanket vägen? frågar sig en av de boende i området i ett brev till kommunen.

Det handlar om området söder om viadukten över spåren i Fågelsta. Bullerskärmen ligger på västra sidan av järnvägen, och är tänkt att skydda tre fastigheter med boningshus i området. Kostnaden för skärmen ligger på drygt 10 600 kronor per meter, i det här fallet cirka 1,3 miljoner.

Undrar

Enligt detaljplanen - alltså det underlag som allmänheten lättast har tillgång till via samråd - skulle bullerskyddet bli längre än vad det har blivit. Och nu undrar även kommunen varför skärmen har kortats av mot järnvägsviadukten.

Trafikverket sökte bara bygglov hos kommunen för den kortare biten.

- Utformningen överensstämmer med kraven i gällande detaljplan, men vi noterar att planket är kortare än vad man har sagt från början, säger Sten Björklund, handläggare på kommunens bygglovsenhet.

Om bygglovsansökan avser hela eller delar av den i planen redovisade bullerskärmen saknar betydelse eftersom det kan delas upp i etapper.

Men bygglovsenheten vill veta om Trafikverket planerar att fortsätta med någon avskärmning för oskyddade trafikanter.

Olägenheter?

Där stöder sig kommunen mot plan- och bygglagen. Om ett byggnadsverk innebär stora olägenheter för trafiksäkerheten på grund av att förhållanden har ändrats kan plan- och miljönämnden förelägga ägaren att vidta åtgärder.

- Därför vill vi veta om de tänker gå vidare med bullerskärmen eller skapa en säkrare väg för gångtrafikanter, säger Sten Björklund.

Johnny Qvist är en av fastig­hetsägarna som berörs. Han har sedan 2009 uttryckt att han vill att fastig­heten blir inlöst. Han anser att tågen bullrar för mycket, och att kostnaderna för skärmarna är större än inlösen.

Säkerheten

- Det går inte att föra ett samtal ute i trädgården när ett tåg kör förbi. Och med nya dubbelspåret blir tågseten mycket längre och kommer mycket tätare, säger han.

Men kommunens bullerberäkningar har hittills visat att Trafikverkets åtgärder är tillräckliga, vilket också talar för att bullerskärmen inte byggs ut.

Gunnar Emanuelsson på Trafikverket säger till Corren att kostnaderna för skärm och inlösen inte motsvarar varandra, och att det inte finns några planer på att lösa in någon mer fastighet i området.

- Den 190 meter långa skärmen byggde på ytterligare fastigheter, utöver de tre som finns i dag, som nu är rivna. Men vi kommer att se över frågan om säkerheten längs järnvägen i Fågelsta, säger Gunnar Emanuelsson.

Trafikverket har till den 9 mars på sig att svara kommunen i ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om