- Det här är hopplöst. Jag kommer att kräva ekonomisk kompensation, säger en av dem, Jan Håkansson.
Det handlar om dubbelspårutbyggnaden mellan Motala och Mjölby. Planerna kräver en planskild korsning vid Fågelsta stationsområde. Det innebär i sin tur att de tre fastigheterna med bostadshus måste lösas in och rivas för att ge plats för en gång- och cykeltunnel. Som det är i dag ligger dessutom husen inom bullerstört område.
Planeringen finns ännu inte på papper, men lägger ändå en kall hand över de tre fastigheterna. Det blev Jan Håkansson klar över när han sökte bygglov för en carport kort efter att han köpt sin villa för åtta år sedan.
Motala kommun sa nej med motiveringen att huset ändå låg ivägen för de förändringar som planerades i samband med dubbelspårsutbyggnaden. Samtidigt meddelade man att huset och de två grannhusen skulle lösas in.
Men när? Beskeden har avlöst varandra under åren.
För att vara förberedd när flyttdagen ändå var så nära förestående, enligt de första beskeden, skaffade sig familjen Håkansson för fem år sedan ett hus till.
Det har nu inneburit fem år med kostnader för dubbelt boende. I dag har man dock delvis lyckats hyra ut det nya huset.
Samtidigt får skötseln av huset intill järnvägen gå på sparlåga. Håkanssons känner ingen investeringsvilja när fastigheten ändå ska säljas och rivas. Egentligen borde pannan bytas ut - behovet är tydligt en vinter som denna - men felet får så länge åtgärdas provisoriskt.
- Vi har hamnat i ett slags moment 22. Banverket skyller på kommunen och omvänt. Jag är övertygad om att de här frågorna hade kunnat lösas långt tidigare. Det är uppenbart att staten inte längre är att lita på. Inget av de besked vi fått har hittills infriats. Snart kopplar jag in jurist för att utreda om vi kan få kompensation för de dubbla fastighetskostnaderna, säger Jan Håkansson.
Om Banverket och Motala kommun strikt följer den formella gången kommer det att ta drygt ett år till innan det kan bli aktuellt att köpa in husen i Fågelsta.
Först i december i år väntas regeringen meddela om det överhuvudtaget blir några pengar till dubbelspårsutbyggnaden etappen Motala--Mjölby. Och först därefter kan i tur och ordning kommunen anta detaljplanen för Fågelsta stationsområde och Banverket upprätta den nödvändiga järnvägsplanen.
- Så är gången. Eftersom kommunen samtidigt vill dra cykeltrafik i den planskilda korsningen måste detaljplanen göras om och då ligger de här fastigheterna i vägen. Och vår järnvägsplan måste utformas efter detaljplanen, säger Banverkets projektledare Rolf Olsson.
Men Olsson håller samtidigt dörren öppen för en tjuvstart på processen:
- Vi räknar ju kallt med att regeringen beviljar pengarna. Så bollen ligger hos kommunen om de vill ta fram sin plan i förtid. Vi kan sedan följa upp med vår del.
Men enligt kommunens stadsbyggnadschef Barbro Eklund är det Banverket som måste ta första steget.
- De måste först projektera sträckningen. Det underlaget är nödvändigt för vår planering.
Enligt Eklund är det uteslutet att nödvändiga plandokument hinner bli klara i år och ser det också som riskfyllt att springa före regeringens slutliga beslut.
- Situationen är förstås inte bra för berörda fastighetsägare. Men det här beror också på att det blev stopp i Banverkets medelstilldelning efter etappen Degerön--Stenstorp. Den nya miljöbalken har sedan krävt att planeringen måste göras om. Vi har tappat några år. Det här problemet har också drabbat ett tiotal fastighetsägare i Södra Freberga i Motala. Där är man dessutom beroende av vad Vägverket gör, konstaterar Eklund.
Uppköpet av Fågelstahusen blir en delad affär för Banverket och kommunen. Banverket vill ha en planskild korsning och orsakar bullrande tågtrafik. Och Motala kommun vill samtidigt ha en cykelväg. Jan Håkansson undrar dock om inte parterna i själva verket för ett spel med varandra för att vältra över kostnaderna på den andre.
Om nu Banverket "kallt räknar med" pengar även till Motala--Mjölby-etappen, varför då inte redan nu ta itu med inlösenfrågan?
- Det kräver i så fall ett politiskt beslut, svarar Barbro Eklund.
Kommunalrådet Johan Andersson (s) får i så fall sista ordet:
- Vi har som princip att inte äventyra skattemedel innan det finns klara besked hur det blir. Om 14 dagar kommer Banverkets förslag att fortsätta spårutbyggnad. Då kan vi åtminstone inleda detaljplanearbetet, säger han .
Så i bästa fall kan Fågelstaborna snart räkna med att få ett slutligt besked, att det blir inlösen nästa år?
- Ja.