Esperanza blir restaurangbåt mitt i Linköping

En 112 år gammal segelskuta från Holland ska bli restaurangskepp mitt i Linköping.

112-åring. Holländska segelskutan Esperanza från 1902 ska bli restaurangbåt vid Strandgatan 2 i Linköping.

112-åring. Holländska segelskutan Esperanza från 1902 ska bli restaurangbåt vid Strandgatan 2 i Linköping.

Foto: Privat

LINKÖPING2014-07-17 10:00

De senaste dagarna har Esperanza seglat mot Sverige och når östgötakusten under torsdagen. Marknadsföraren Ann-Mari Brengdahl, som efter några år i Vadstena flyttat åter till Gammalkil i Linköpings kommun, är på väg att förverkliga en flera år gammal dröm.

Seglas till Stångån

Just nu seglar hon hem Esperanza till Linköping tillsammans med en besättning på nio personer. Adressen för den tvåmastade skutan blir Strandgatan 2. Alldeles där Nygatan slutar vid Stångån och Kinda kanal ska det drygt 30 meter långa och fem meter breda fartyget förankras.

– Det är en fin plats med blickfång rakt ned från Gyllentorget och jag hoppas att hon ska utvecklas till ett flaggskepp för Linköping. Jag ska ta det stegvis, men det blir en bistro med café redan den här säsongen, säger Ann-Mari Brengdahl, när Corren når henne på mobilen på öppet hav.

För några veckor sedan fick hon ett tidsbegränsat bygglov på fem år för restaurangfartyget, men inget får göras förrän startbesked getts. Esperanza ska vara tillgänglig året runt. På sikt tänker hon sig även ett vandrarhem eftersom det finns tio hytter ombord.

För höga master

Esperanza väntas nå Linköping i slutet av veckan eller i början på nästa. Innan skeppet kommit så långt måste dock masterna på 24,5 meter ned. De är 1,5 meter för höga för Norsholmsbron, det första hindret på väg mot slutdestinationen.

– Men i Stångån ska masterna upp igen. De ger karaktär åt Esperanza och jag vill gärna att hon ska vara i visbart skick till den 26 juli, då Fri fart på kanalen firar 10-årsjubileum från Linköping.

Har hon en tidigare historia som restaurangbåt?

– Nej inte alls, men det finns kök ombord. Hon byggdes 1902 för att frakta socker. De senaste åren har hon seglat med charterturister i Holland. Hon är ett inlandsfartyg för kanaler, så därför passar hon så bra i Stångån.

Vad kostar Experanza?

– Är det intressant? En sak är vad skeppet kostat nu, en annan vad det kommer att kosta när hon fått den omvårdnad som krävs. Nej, de uppgifterna sparar vi tills vidare.

Gör segelskutan sin sista resa nu?

– Nja, det vill jag låta vara osagt. Hon är i så fint skick att det vore roligt att kunna segla henne igen.

Vad händer när bygglovet går ut om fem år?

– Då hoppas jag på en förlängning, säger Ann-Mari Brengdahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!