På alla hjärtans dag drog Greenpeace i gång sin kampanj. På webbsidan detarintejagdetardu har organisationen utformat flera tester, där de med hjälp av ironi vill få människor att protestera mot användningen av palmolja i produkter som Kexchoklad, Polly och Bridgeblandning.
– Cloetta använder smutsig palmolja som kan kopplas till att regnskogar förstörs. De har inte en tillräckligt stark palmoljepolicy, säger Erika Bjureby, skogsansvarig på Greenpeace.
På Cloetta håller man inte med.
– Vi köper Green Palm-certifierad palmolja, som syftar till mer uthålligt, ekologiskt jordbruk. Det är standard i hela industrin, och används av de flesta av våra konkurrenter, säger informationsdirektören Jacob Broberg.
Enligt Erika Bjureby har flera av konkurrenterna snarare kommit betydligt längre än Cloetta, och hon ger inte så mycket för Green Palm-certifikatet, som kommer från organisationen RSPO.
– Det är det svagaste certifikatprogrammet som finns. Vi och andra organisationer har gång på gång visat att RSPO inte är nog, och att medlemmarna fortfarande skövlar regnskog.
Cloettas Jacob Broberg vänder sig inte mot att Greenpeace kampanjar, men förutom att han anser kritiken orättvis är han upprörd över kampanjmetoden. Greenpeace har dels använt Cloettas logotyp på kampanjhemsidan, dels skickat ut ett mejl till sina sympatisörer och undertecknat det med Cloetta. Något som hos några av mejlmottagarna uppfattats som att Cloetta var avsändare.
– Det står dem fritt att driva vilka frågor de vill, men här har de tagit det ett steg för långt, säger Jakob Broberg.
Nu utreder Cloetta om och hur de ska ta frågan vidare. Om det kan bli tal om juridiska åtgärder vill Jakob Broberg inte spekulera i, men det är inte uteslutet.
På Greenpeace blev man snabbt medvetna om att mejlet kunde missuppfattas, och skickade ut ett förklarande uppföljningsmejl där de var tydliga med att inte Cloetta låg bakom utskicket.
– Vi använder ofta ironi för att försöka dra ner byxorna på miljöbovar, och det har vi förklarat för dem som misstolkade mejlen. Men jag hörde att Cloetta tyckte att vi gått över en moralisk gräns ... Jag tycker att det är orimligt att ett företag som är kopplat till regnskogsskövling pratar om en "moralisk gräns", säger Erika Bjureby.