EU-kommissionen föreslår regler som ska öka konkurrensen på bilmarknaden.
Men konkurrenskommissionär Mario Monti vågar inte lova att det blir lägre priser på nya bilar.
Kommissionen antog på onsdagen ett lagförslag som ska ersätta det undantag som bilindustrin nu har från EU:s konkurrensregler. Det formellt avgörande beslutet fattas senare i sommar av EU:s ministerråd.
Volvo och Saab förhåller sig ganska avvaktande till förslaget.
Vi får se om det är något i vår organisation som behöver ändras. Just nu har vi ingen klar bild av det, säger Niklas Andersson, informationschef på Saab Automobile.
Biltillverkarna har i dag stor makt över vem som säljer och reparerar deras bilar. Den makten vill EU-kommissionen luckra upp.
Någon helt fri konkurrens mellan bilhandlare är det dock inte tal om. Kommissionen har tagit intryck av bilindustrin i Europa, som pressat på hårt för att behålla inflytandet över försäljningen. Även stater, med den tyska regeringen i spetsen, har varit kritiska till kommissionens planer.
En av huvudpunkterna i förslaget är att biltillverkarna inte ska kunna begränsa sina återförsäljare till ett visst geografiskt område. Kommissionen vill dock ge bilindustrin ända fram till oktober 2005 innan den så kallade lokaliseringsklausulen avskaffas.
Biltillverkarna kommer dock även i framtiden att ha stort inflytande över återförsäljarna. De kommer att kunna ställa krav på till exempel säljpersonalens utbildning och på hur bilarna ska visas upp. De kommer också att kunna sätta en maximigräns för hur många försäljare av deras bilmärke som ska finnas i ett område.
Det ska dock bli lättare för bilhandlare att marknadsföra sig utanför sitt lokala område och öppna filialer på andra orter eller i andra EU-länder. Det ska också bli enklare för bilhandlare att sälja olika bilmärken i samma lokaler.
I dag skiljer sig priserna kraftigt åt mellan EU-länderna. Konsumentorgansiationer har hävdat att prisskillnaderna beror på bristande konkurrens mellan försäljare. Någon prissänkning på nya bilar vågar inte Monti utlova, bland annat eftersom bilindustrin kommer att kunna välja mellan olika försäljningssystem i framtiden.
EU-kommissionen vill också öka konkurrensen när det gäller service och reparationer av bilar.