På det nakna järnskelettet som blottas efterhand sticker sammanlagt 400 vagnsbult upp som maskätna tänder i en gisten gammeltrut. Sedan i måndags har de två svettdränkta brorenoverarna med ren muskelkraft först brutit bort körbanebeläggningen i trä, sedan en kilningsbeläggning som givit körbanan dess fall och nu är man äntligen nere på sista bryt- och bändnivån innan blästringen och målning av bärande metallkonstruktion tar vid.
-- Vi kör hårt en timme i värmen på bron, sen tar vi ett snabbdopp i slussen. Och så upp igen för en ny brytvända. Och så ner i vattnet igen, och sen opp igen ..., ja så håller vi på, säger Kenneth Fransson med glimten i ögat och svetten rinnande.
Om tre månader ska bron stå klar, nymålad och fin med nyoljat trä i tre lager och 400 nya vagnsbult hantverksmässigt fastskruvade.
Kostnaden för renoveringen landar runt 300 000 kronor, före byggmoms. Bron som byggdes 1870 räknas som kulturhistoriskt värdefull och länsstyrelsen bidrar med en tredjedel av kostnaden. Resten betalas av AB Kinda kanal som redovisar rekordsiffror över antalet kanalfarare i år.
-- När vi är klara håller bron i minst femtio år till, det är bara körbanan som behöver bytas tidigare, säger Kenneth Fransson, på väg ner mot slussen. Dock icke för ett dopp denna gång utan för en frivillig extrauppgift som slussvakt, en Albin 21 passerar Brokind på sin färd i vattensystemet.
-- Det går inte att stänga kanalen nu då det är så vackert väder. Vi har helgöppet och däremellan telefonbeställning av slussningar, säger kanal-vd:n Nils-Åke Wiström.