Länsväg 687, eller "Bestorpsvägen" som den kallas, slingrar sig i sakta mak genom gamla byar, ekhagar och ett sjösystem som får sommarturister att häpna.
Det är en pärla för den som har tid att njuta. För bilpendlare som snabbt vill komma till och från jobbet är känslan annorlunda.
Den här landsvägen har varit en trafikfara i många år. Ett av de farligaste vägavsnitten är vid Enebacken strax utanför Brokind.
Med berg på båda sidor svänger vägen över en järnvägsbro, där sikten är mycket dålig. En bilists fasa är att möta en timmerbil mitt på krönet.
Det här är vägen som har så många olika hastighetsgränser att den bör ingå i trafikskolornas undervisningsplan.
Vid Edsberga gård strax utanför Linköping är hastigheten sänkt till 30 km/t. Och en snutt bredvid har 50 km/t.
Vid Ekliden, med kursgård och nya bostäder, är hastigheten begränsad till 50 km/t. Och på länsstyrelsens bord ligger nu ett ärende om sänkt fart från 70 till 30 km/t vid cykelöverfarten utanför Sturefors.
Trafiken har ökat kraftigt på vägen under senare år. Dygns-trafiken mellan Sturefors och Linköping är omkring 5 400 fordon, varav 220 är tung trafik.
På vägavsnittet mellan Bes-torp och Sturefors är dygnsflödet 1 730 fordon och mellan Brokind och Bestorp omkring 1 200, varav 85 är tung trafik.
Vägverket har planerat för en ny väg mellan Linköping och Sturefors i 20 år. Lika länge har Vägverket grunnat på en ny vägsträcka utanför Brokind till riksväg 34.
Det är nog snart dags att sätta spaden i jorden!
Stoppklossar i morgontrafiken: Brokindsleden/Söderleden (Braskens bro), korsningen Drottninggatan-Hamngatan, Resecentrum.