Ödeshög ska visa upp sigBräcke började med en broschyr

Bräcke kommun i Jämtland har vänt den negativa befolkningstrenden -- genom att locka dit barnfamiljer från Stockholmsregionen.Något måste göras för att Ödeshögs kommun ska växa och utvecklas.-- Kommunen borde tänka mer som ett företag, tycker Stefan Ljung på Ödeshögs företagarcentrum.

bräckeödeshög2003-11-07 05:49

-- Vi lyckades tack vare att vi började tänka rekrytering istället för marknadsföring, säger kvinnan bakom projektet, informationssekreteraren Ingrid Kjelsson.

Ett stort företag skulle flytta till Bräcke, ett företag som behövde så pass mycket arbetskraft att kommuninvånarna inte räckte till. Flytten blev inte av, men då var redan tanken född att aktivt rekrytera nya kommuninvånare, berättar Ingrid Kjelsson.

Flyttnetto på 385

Kommunen hade dragits med vikande befolkningsunderlag de senaste 50 åren, och år 2001 fanns där 7 400 invånare.

December 2002 bröts trenden när befolkningen ökade till 7 406. Visserligen var ökningen bara marginell eftersom fler personer dog än föddes. Men flyttnettot det året var inte mindre 385 personer.

Orsaken till inflyttningsströmmen var denna: Kommunen hade skickat en broschyr till 4 000 barnfamiljer med information om hur det går till att flytta till Bräcke.

-- Vi vände oss till en målgrupp som vi trodde ville ändra livsmönster, nämligen familjer med 08 som riksnummer och som hade fått sitt första barn 1995, det äldsta barnet skulle alltså börja i första klass.

Jobb att locka med

Dessutom hade kommunen jobb att locka med.

-- Vi finkammade kommunen på lediga jobb och fick ihop 50 inom alla möjliga branscher, bland annat inom själva kommunen, landstinget och indu-strin. De flesta flyttade dit fick också arbete, visade det sig.

De nya Bräckeborna verkar vara nöjda, har Ingrid Kjelsson förstått, trots att majoriteten visade sig vara urstockholmare. Kampanjen har kommunen drivit de senaste två åren, och det den tänker fortsätta med.

-- Målgruppen uppstår ju så att säga på nytt för varje år, säger Ingrid Kjelsson.

Stefan Ljung på Ödeshögs företagarcentrum tycker att det hela verkar vara en lyckad satsning, värd att inspireras av.

-- Jag tror att liten kommun kan vända en negativ befolkningsutveckling genom professionellt och målmedvetet arbete.

Med det menar han bland annat att kommunen ska visa upp sina starka sidor bättre och visa vad den står för.

-- Kommunen ska vara målmedveten och sälja sig på ett sådant sätt som ett företag får göra. Den ska vara aktiv och jobba för att profilera sig.

Marknadsföring är en bit i den satsning som pågår för att vända den negativa befolkningstrenden i Ödeshögs kommun. En marknadsplan håller på att tas fram med en lista på vilka insatser som behövs och vad de kostar.

I det här sammanhanget är det naturligtvis viktigt att välja ut vad som ska marknadsföras.

-- Att starkt profilera på till exempel bygdeskolorna kan vara svårt när framtiden för dem ser oviss ut. Samtidigt vore det en fördel att ha kvar bygdeskolorna som ett argument för att locka hit folk, säger Stefan Ljung.

Gediget material

Planen håller för närvarande på att revideras efter att den diskuterades vid förra sammanträdet i kommunfullmäktige. Där kom det fram önskemål om att planen skulle innehålla tydligare mål i allmänhet och i synnerhet för boendet i kommunen.

En marknadsplan har gjorts tidigare, men en utvärdering av den gamla ingick inte i det uppdrag som Stefan Ljung och kulturchef Magnus Lundberg hade att genomföra. Däremot har de använt sig av det gedigna material som samlats in om Ödeshögs kommun under årens lopp.

-- Vi har försökt att göra planen ganska enkel och att ha fokus på att komma från ord till handling. Det är så lätt att en plan bara blir en plan. Det är insatserna som är det viktiga, säger Stefan Ljung.

Istället vill han att planen ska ses som en viljeyttring och önskar sig också en större delaktighet från kommuninvånarna. Planen ska också ingå i det arbete som kallas Legs (Local employment and growth strategies), det näringslivs- och utvecklingsprogram som håller på att tas fram för 2005 till 2008.

Möjligheter för positiv tillväxt

Ödeshög har bra möjligheter för positiv tillväxt, det har ett flertal undersökningar visat. De rika natur- och kulturvärdena, det strategiska läget vid E4 och riksväg 50 och den kreativa företagsmiljön ser utredarna som positiva faktorer.

Marknadsplanen innehåller olika mål. Om fem år ska befolkningsutvecklingen i Ödeshög vara positiv. Det ska vara en attraktiv boendeort med en ökande befolkning och kommunen ska locka fler barnfamiljer med högre utbildningsnivåer.

Målsättningen är att den negativa befolkningsutvecklingen planas ut under 2005 för att sedan se en positiv utveckling. Inom femårsperioden ska kommunen ha ökat sitt invånarantal med 50 personer.

Vad marknadsföringen ska få kosta blir först klart när kommunfullmäktige antar nästa års budget. Kommunstyrelsens förslag ligger på 400 000 kronor i vardera drift- och investeringskostnad. Det kommer i första skedet att bli en satsning på informationsskyltar och en enhetlig profil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!