Under torsdagen invigdes Boxholms HVO-tank. HVO 100, som bränslet kallas, är en förnybar biodiesel som tillverkas av spårbara råvaror - som inte får komma från till exempel skövlad regnskog.
— Förra kvartalet bestod vår HVO 100 av 95 procent slaktavfall. Nästa kvartal kanske det är frityrolja istället, säger Henrik Fridholm, marknadschef på Energifabriken i Linköping.
HVO-tanken är en del i den satsning som Boxholm, och Sverige, genomgår för att få fossilfria fordon till 2030. HVO 100 släpper nämligen ut drygt 90 procent mindre koldioxid än vanlig diesel.
—Kommunen kommer att halvera sina fossila utsläpp per år på grund av den här tanken, säger Ylva Ek, projektledare på Energikontoret Östergötland.
I Boxholm är det meningen att alla kommunens dieselbilar ska byta över till HVO 100. Framförallt är det för de större fordon att genomföra övergången.
— Alla kommunens dieselbilar ska gå på HVO. Och lastmaskiner, traktorer, sopbilar. Sopbilar drar ju väldigt mycket bränsle, där kommer det att göra stor skillnad, säger Dennis Allvin, VA/Avfallschef på Boxholmsteknik.
Boxholms tank rymmer tio kubikmeter och beräknas behövas fyllas på varannan månad. Bland det smidigaste med övergången från diesel till HVO 100 är att det går att tanka i vanliga diesel-bilar, vilket även gäller för privatpersoner.
— Nu finns det 250 publika mackar i Sverige med HVO 100 och det går att tanka precis som vanligt. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Henrik Fridholm.