Motstånd tillny järnvägöver Sommen

Tranås naturskyddsförening säger bestämt nej till en ny höghastighetsjärnväg som går över sjön Sommen.

Naturskyddsföreningarna vill inte ha några järnvägsbroar över sjövikar i Sommen.

Naturskyddsföreningarna vill inte ha några järnvägsbroar över sjövikar i Sommen.

Foto: Mia Karlsvärd/arkiv

boxholm/tranås2017-07-06 05:00

– Det har vi årsstämmobeslut på, säger ordföranden Märta Svärd.

Hon nämner att föreningen arbetar för att förhindra järnvägsbroar över Sommen i samarbete med flera andra avdelningar, däribland Mjölby-Boxholm.

I augusti räknar naturskyddsföreningarna med att presentera ett eget förslag till ny järnväg.

Sverigeförhandlingen presenterade på onsdagen utbyggnadsstrategin för södra Sverige.

Förhandlingen förordar en snabb utbyggnad med delvis lånefinansiering både till Göteborg från Stockholm och till Malmö. Göteborg får dock prioritet.

Om Sverigeförhandlingen får som den vill kan de nya banorna böra köras cirka år 2035.

Vid en finansiering via statliga anslag dröjer det däremot till tidigast 2064.

I materialet från Sverigeförhandlingen finns en ny järnväg inritad fågelvägen mellan Linköping och Tranås.

Det skulle betyda att den går fram genom glest befolkad skogsbygd långt öster om tätorter som Vikingstad, Mantorp, Mjölby och Boxholm.

Enligt Sven-Åke Eriksson, utredare åt Sverigeförhandlingen, är dock kartan väldigt schematisk och inget att dra några som helst slutsatser av. Enligt Eriksson går det inte ens att fastslå att en ny järnväg ska gå öster om Södra stambanan.

– Överallt har vi dragit rätt raka streck, men hur spåren dras är helt upp till Trafikverkets ordinarie utredningsprocess att komma fram till. I detta skede går det inte att utesluta någonting.

Vad som däremot går att fastställa, och som är känt sedan tidigare, är att det blir stationslägen för höghastighetstågen i Linköping och Tranås.

Trafikverket har för Tranås del redovisat förslag till ny station norr om staden, Tismetorpet (strax norr om Krämarp), Skoboviken och Granelund har varit tre alternativ, men politikerna i Tranås vill ha ett mer centralt stationsläge.

Det har inte Trafikverket velat gå med på för det förutsätter tunnelbygge som anses bli för dyrt.

Sven-Åke Eriksson tror att det nästa år blir klart vad det blir för stationsläge i Tranås. Enligt Eriksson utreds även andra alternativ än de norr om staden.

Naturskyddsföreningen i Tranås har sett förslag till brosträckningar över både Sommenviken och Boxholmsviken och eventuellt också en över Skoboviken.

– Med den insnävning som gjorts av utredningsområdet måste järnvägen gå över sjön, den svänger för mycket annars. Ingen politiker i Tranås har förnekat det, inte heller Trafikverket, säger Märta Svärd.

Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att förhandla om en finansiering av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö, samt om en hel del andra investeringar.

Däribland åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken i storstadsregionerna och att det utreds ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.

Totalt ska infrastruktursatsningar runt om i Sverige möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder.

Sverigeförhandlingen har kommit överens med Tranås kommun om att Tranås ska medfinansiera höghastighetsjärnvägen med 200 miljoner kronor,.

Vidare har Tranås åtagit sig att bygga 500–2 000 nya lägenheter beroende på vilket stationsläge som väljs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om