Morgontimmarnas sex norrgående avgångar minskar till fyra. Det betyder, med andra ord, att det framöver blir entimmestrafik från Boxholm även om morgnarna.
–Tågen som använts till morgonens extratrafik från Boxholm ska trafikera Motalabanan nu, säger Mattas Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken
TågbristÖstgötatrafikens nya tidtabell börjar gälla den 8 april. Tidtabellen sträcker sig fram till den 15 juni, då den bantade sommartidtabellen träder i kraft.
– Vi vet att det är många som åker från Boxholm på morgonen, men tyvärr så finns det inte tåg till några extraturer, säger Mattias Näsström.
Även i södergående riktning blir det såldes sex morgonavgångar i stället för fyra. Det är alltså inte bara pendlarna från Boxholm som drabbas, utan även de som pendlar från Mjölby till Boxholm.
– Vi har beställ åtta nya tåg, men det är lång leveranstid på dem. De nya tågen får vi först våren 2015, men därefter får vi se om det kan bli aktuellt med fler avgångar, säger Mattias Näsström.
Har blivit standard– Vi fick ju extraavgångarna eftersom man hade köpt in tåg till Motalabanan, som tidigare inte varit färdig. Men nu står den ju klar, säger Boxholms kommunalråd Per-Arne Larsson (S).
Tranås kommun, som också drabbas, har tagit initiativ till ett möte med Östgötatrafiken den 21 mars. Även Boxholms kommun deltar i mötet.
– Vi visste att det bara var tillfälligt, men för många har extraavgångarna blivit standard, så det är klart man upplever det här som en försämring, säger Per-Arne Larsson.
Besvärliga avgångstider– Fler avgångar kan vi inte få, men förhoppningsvis kan vi rucka på avgångstiderna. Det är lite besvärligt att tågen går jämna timmar på morgonen, säger Per-Arne Larsson.
För gymnasieungdomar, fortsätter han, är det knepigt med ett tåg som går 06.59 och ett som går 07.59 om de till exempel börjar skolan klockan 08.00.
– Vi får jobba med det här tillsammans och förhoppningsvis leder det till något positivt, säger Per-Arne Larsson.