Det framgår av de yttranden som lämnats till kommunen.
– Det är ovanligt många synpunkter. Roligt att folk engagerar sig, säger förvaltningsassistent Lisbeth Wolander.
Det lokala trafiksäkerhetsrådet ställde i höstas ut ett förslag som gick ut på att det skulle bli en rad nya 30-sträckor i Boxholms tätort. Alla trottoarlösa gator skulle 30-begränsas, men även andra för att få till en helhet i olika områden.
Lisbeth Wolanders sammanställning visar att 32 personer har sagt nej till 30-utvidgningen, 16 har sagt ja medan 7 personer har synpunkter utan att ta ställning för eller emot.
Gunnar Erlandsson, boende i Strålsnäs, skriver:
”Jag anser att 30 km/tim endast bör användas på speciellt riskfyllda sträckor, till exempel vid ett frekventerat övergångsställe eller förbi ett dagis. Med en generell 30-gräns avtrubbas uppmärksamheten”.
Familjen Sandberg på Pehr Hannergatan bor på en gata där det redan i dag är 30 och tycker att efterlevnaden är dålig, särskilt kvällstid. De förespråkar därför hellre mer farthinder än ytterligare 30-gator. De pekar också på möjligheten att måla en linje för att markera en ”trottoar”.
Matilda Petterquist tycker det är positivt för alla barn, gående och cyklister om det blir 30, enligt förslaget, och förespråkar det.
Hon är den ende aktive politikern som skrivit ett eget yttrande, men hennes socialdemokratiska partikamrater Hans Sjögren och Johan Birath har sina namn på en lista med skolfolk som motsätter sig 30-utvidgningen.
Åsikterna är således delade både bland allmänhet och politiker, men med klar övervikt för ”nej-linjen”.
Tre personer är inne på att pröva 40 km/tim på sina ställen.