Stjärnor för livet skapas i klassråden

På Stenbockskolan arbetas det efter en metod som ska stärka eleverna som individer. Klassråden viks åt Star for life.

Marianne Johansson. En lärare som brinner för Star for life. Hon var själv i Sydafrika och deltog i metodens 10-årsjubileum.

Marianne Johansson. En lärare som brinner för Star for life. Hon var själv i Sydafrika och deltog i metodens 10-årsjubileum.

Foto: karl-johan norén

BOXHOLM2015-10-09 09:56

Det är ännu så länge begränsat till tre klasser, en sjua och två sexor. Dessutom medverkar en sexa på Åsbo skola, Boxholms kommuns andra grundskola.

– Jag tror helhjärtat på detta, säger högstadieläraren Marianne Johansson.

Hon gör sitt sista läsår, närmar sig pensionen, men kan tänka sig att jobba vidare på skolan just med Star for life, om frågan skulle uppstå.

Metoden kommer från Sydafrika och utmanar både hjärnan och hjärtat.

Det handlar om att stärka elevers självkänsla, självinsikt och motivation, att de ska få en tilltro till sin förmåga att kunna påverka sina liv.

Vidare att de ska förstå sitt personliga ansvar både gentemot andra och samhället.

– Får de bolla med de tankar som de möter i det treåriga programmet så lär de sig att tänka själva på ett annat sätt. Vi får ett bättre arbetsklimat i klassrummet och eleverna blir mer studie-motiverade, påstår Marianne Johansson.

Star for life har en femuddig stjärna som mål. Varje spets har en mening:

1) Jag siktar mot mina drömmar. 2) Jag är engagerad. 3) Jag bestämmer. 4) Jag får det att hända. 5) Från jag till vi.

En hel termin ägnas åt varje spets. Att sikta mot drömmar under så lång tid kan verka flummigt, men det är en övergripande vision som bryts ned i att utveckla olika förmågor.

– I dag ska vi träna på att ha åsikter, säger en av 7a:s tre mentorer, läraren Josef Djerf, när Corren besöker denna veckas 40 minuter långa klassrådstid.

Hur väljer man en egen åsikt och står upp för den?

Det ena påståendet efter det andra slängs ut från Josef, eller hans kollega Henrik Tengvall. Eleverna går och ställer sig i ett av de fyra hörnen beroende på i vilken grad de delar åsikten.

Ett exempel, ”Säger någon något dumt till mig, så säger jag något lika dumt tillbaka”.

– Varför säga något dumt tillbaka? Det är bättre att försöka ordna upp och förklara för den andre att jag blir sårad när du säger så, förklarar en elev sin hörnplacering.

Star for life-eleverna engagerar sig även i välgörenhetskonserter, där elever från flera kommuner bildar storkör med stöttning från en sydafrikansk sångcoach och riktiga artister. En sådan hölls i Tranås den 29 september med 530 elever med.

Star for life i Boxholm får ekonomiskt stöd från Carl Tryggers fond. Den Star for life-pärm” som varje elev har fått kostar 300 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om