Hjärtefrågan
Utanför entrén till Stenbocksskolan står kommunalrådet Claes Sjökvist och väntar på att vi ska dyka upp. Eleverna på skolan har tagit lov, men lärarna är på plats och de flesta hälsar glatt på Sjökvist när de ser honom.
Uttrycket ”alla känner alla i Boxholm” verkar stämma, i alla fall för kommunalrådets del. Och Sjökvist har sitt hjärta i Boxholm.
– Vem är en politiker egentligen? säger Sjökvist retoriskt under vårt samtal. Det är någon som valt det, vill bra saker om sin hemkommun och brinner för de lokala frågorna. Men jag är fortfarande en boxholmare.
Anledningen till att vi ses på en av kommunens skolor är att Socialdemokraterna i Boxholm ser förskola och skola som en prioriterad fråga i valrörelsen.
Varför är skola och förskola en viktig fråga för Socialdemokraterna?
– Skolan ligger varmt om hjärtat hos de flesta. Det kan vara en anledning till att man flyttar till en kommun. Barn och unga är kommunens framtid. De ska ärva det vi vuxna skapar och ska skapa. Vi måste bygga för framtiden.
Hur kommer ni lyfta skolan under den kommande mandatperioden?
– Det är lite orättvist på så sätt att barn har olika förutsättningar. Det finns fler utmaningar idag än förr. Vi behöver få en bättre bild av behoven och planera efter dessa, istället för att släcka bränder. Det är viktigt att alla får samma förutsättningar. Finns det extra behov ska vi försöka fylla de behoven och föra individen framåt på bästa sätt. Vi kanske behöver stötta föräldrar med olika insatser.
– Det handlar inte bara om skoltid, utan även om fritid. Är man trygg som individ så är man trygg i skolan, och då har man lättare att ta till sig kunskaper.
Under vårt samtal är det svårt att få Claes Sjökvist att ge några konkreta vallöften om skolan. Han menar att det inte är politikens roll att gå in i detalj i skolfrågorna.
– Det konkreta har vi inte varit inne på och det ska vi inte heller vara. Men det kan innebära fler speciallärare i skolan eller vuxennärvaro. Vi behöver satsa på rätt kompetenser och ge utrymme för de behov som finns.
Men Sjökvist nämner ändå en fråga han vill satsa på i förskolan.
– Idag har vi en specialpedagog på 20-25 procent i förskolan. Jag tycker definitivt att vi ska utöka den delen. Det kanske är den första satsningen vi ska titta på? När under barns utveckling ska man sätta in insatser för att minska problem i senare år? Det vore spännande att se vad det skulle leda till.
Hur har ni tänkt att finansiera satsningar på förskola och skola?
– Vi är på väg in i ett nytt budgetsystem där vi sätter prislappar på varje individ. Sveriges kommuner och regioner bjuder in kommuner till att sätta upp en budget utifrån en prislappsmodell. Den gör att man sätter slimmade ramar utifrån vad man tror att verksamheten ska kosta. Tanken att det ska bli en pott över för särskilda satsningar från politikens sida. Då kan förskola och skola vara en del man satsar på.
Enligt Skolverket var 86 procent av förra årets nior behöriga till ett yrkesprogram, medan drygt 80 procent var behöriga till ett naturvetenskapligt eller tekniskt program.
Sjökvist berättar att det finns utmaningar i Boxholm när det kommer till kunskap och skola.
– Boxholm är känd som bruksort. Det finns en mentalitet att vilja ha jobb direkt efter skolan, och att det alltid finns jobb. Ungdomar väljer inte ”pluggämnen” när de går vidare till gymnasiet.