– Våra produkter efterfrågas. Budgeten överträffas i stort sett varje dag. Det är skönt att det är så, säger Sten Byström, ny platschef och tillika försäljningschef sedan två månader tillbaka. Han kommer från Saab och flygindustrin.
Lägesbeskrivningen gör att Sten Byström tryggt kan säga nej när vi frågar om det känns som att Boxholmsanläggningen fortfarande lever med kniven på strupen och ständigt måste bevisa sitt existensberättigande.
De båda fackliga klubbordförandena Tom Helgesson, Unionen, och Roland Karlsson, Metall, instämmer i platschefens nej. Deras övertygelse är att de drastiska förändringarnas tid är över. De mindre förändringar som ändå alltid blir verkar så här långt gå i rätt riktning.
– För ett par veckor sedan fick vi klartecken till att ta in två metallare, säger Tom Helgesson, som är kvalitetsansvarig på företaget.
Det betyder att nu är det 25 tjänster i organisationen och budgeten för 2018.
– Vi diskuterar förutsättningslöst med huvudkontoret i Düsseldorf hur många som behövs. Vi har en budget lagd för 2018, men den är inte huggen i sten, säger Sten Byström.
Att så inte är fallet har sin grund att det är svårbedömt för alla att veta hur det nya ska fungera. Föreatget växlar över till att vara producent av kalldraget stål till att vara centrallager för den skandinaviska marknaden.
Alla stora maskiner, de som stålet kalldrogs i, är nedmonterade och bortfraktade till koncernens anläggningar i Tyskland och Turkiet, eller så är de skrotade eller sålda.
Maskinerna försvann från verkstadsgolvet under första halvåret. Samtidigt har det levererats nya maskiner, för manufakturdelen (kapning och efterbehandling) är kvar och har till och med utökats.
Boxholmsorganisationen sköter all försäljning på den skandinaviska marknaden med undantag för Danmark där Steeltec har eget försäljningsbolag. Men även det som säljs där lagerhålls i Boxholm.
Jämfört med hur det var på produktionstiden är lagret i Boxholm breddat och omfattar mer än kalldraget. Stålet kommer framför allt från Tyskland Polen och Italien, och merparten är från koncernens egna produktionsenheter.
Hur är det med lastbilstransporterna till och från Boxholm?– De är på samma nivå som förut, säger Sten Byström.
Utlastningen håller på att få en bättre logistik. Som det är idag måste chaufförerna backa ut från portar som de har kört in i. Snart ska de kunna köra in på baksidan av industrifastigheten och ut på framsidan.