Pendeltågen åker redan till nya depån

X 2000. Glöm det. I Boxholm är det X 14 och X 61 som skapar optimism.

Foto: Tord Olsson

Boxholm2013-10-30 08:08

I Jernhusens gigantiskt stora, nya underhållsdepå är det redan i det närmaste full beläggning.

Servar 18 tåg

Östgötatrafiken har 18 tåg i trafik, endera är det X 14 (äldre typen) eller X 61. Alla servas i Boxholm.

– Allt har gått som på räls, summerar Jernhusen Charlotte Törsleff om bygget av anläggningen och ber nästan om ursäkt för att uttrycket blev roligare än vad hon hade tänkt sig.

På torsdag invigs ståtligheten med idel inbjudna gäster.

Invigningståg

Det känns som att man närmar sig ett jättestort grossistlager eller jättelik sporthall när man släppts in med bilen innanför grindarna och tar sikte bort mot områdets största byggnad, verkstaden.

Inne i verkstaden håller ett tåg på att servas. De första tågen togs emot för en och en halv vecka sedan. Varje tåg rullas in för underhållsservice ungefär var 14:e dag.

Jobb åt cirka 50

– Räknar vi på det så är det 1,2 tåg per dygn, berättar platschefen Mikael Hallberg, Mantena, det företag som underhåller Östgötatrafikens tåg.

Ett 50-tal personer jobbar i underhållsdepån. 15 av dem mekar med tågen. Sedan är det ett gäng som tvättar och avisar i tvätthallen och andra som städar på en uteperrong med tak över. Annan personal är fastighetsförvaltare, planerare, lokalvårdare, med mera.

Städas varje dygn

Alla tåg städas minst en gång per dygn, men mycket av städningen sker ute på pendeltågstationer som Mjölby och Norrköping.

I verkstaden ligger rälsen 90 cm över golvet samtidigt är det gångar 90 cm under golvet. Dessutom kan tågen lyftas upp av hydraulisk drivna lyftbockar, vilket kommer att ske ungefär en gång varannan vecka. Till exempel när en axelboggi byts.

Hur ofta jobbas det i verkstaden?

– 365 dygn om året. Måndag–torsdag är det både dag och natt, fredag och lördag dag och sedan står det still tills söndag kväll. Vi har en annan skiftgång nu men börjar jobba så här 2 december, svarar Mikael Hallberg.

Charlotte Törsleff understryker att Boxholms depå, som anläggningen heter, gör det lättare för Östgötatrafiken och dess operatör Arriva Östgötapendeln att undvika tågbrister och inställda tåg.

– Samhällsekonomiskt blir det också en vinst. Tidigare har underhållet av dessa tåg skett i Norrköping, Stockholm och Helsingborg och det senaste året också i Västerås. Det betyder att tåg fått gå tomma långa sträckor och tagit upp kapacitet på stambanan.

Larssons idé

Vi började med ett X. Vi slutar med att förklara att detta X står för att tågen är eldrivna.

Mr X, Boxholms snart avgående kommunalråd Per-Arne Larsson kanske ska ges det epitetet.

Det var han som lanserade idén om en tågverkstad strax intill sin gamla arbetsplats, Boxholmssågen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om