Kampen mellan Arla, som drev Boxholms mejeri mellan 2011 och 2019, och Glada bonden, som startat ny osttillverkning i Boxholm, rasar vidare.
19 november kom nyheten att Arla stämmer uppstickaren för varumärkesintrång. Arla äger rätten till produktnamnet "Boxholms gräddost", som numera tillverkas i Östersund. Glada bonden kallar sina produkter för "Äkta Boxholms". Arla anser att namnet är för likt.
I ett pressmeddelande skriver Glada bonden att de "genstämmer Arla för vilseledande marknadsföring och vill att rätten upphäver Arlas ensamrätt".
– Vi menar att skälet till att namnskydda ett ortnamn ska vara för att man inte ska kunna använda namnet på andra ställen. Vår ost tillverkas i Boxholm och vi måste få tala om det, menar Anders Birgersson.
Måndagens utspel ska ses som ett svar på Arla stämning om namnintrång. Men även en motstämning där man menar att Arla ska sluta använda ortnamnet Boxholm, eller åtminstone tydligt tala om att deras Boxholmsost inte är tillverkad på orten.
– Nu tvingar de fram en prövning i domstol, och det välkomnar vi så att vi får reda ut det här ordentligt. Det är ju inte rimligt att ost från Östersund är den enda som får heta Boxholm”, fortsätter han.
Erik Bratthall är presschef på Arla Foods. Han skriver i ett mejl att Glada bonden sätter en produkt på marknaden som både liknar Arlas registrerade varumärke, färg och form.
"Så det ska bli intressant att se vad domstolen säger", skriver Erik Bratthall.
Han tar exempel på andra namnskydd med ortnamn:
"Tänk tanken om en kexfabrik öppnar i Göteborg och börjar sälja sina kex som ”Göteborgskex” – vilket företag skulle våga investera i ett varumärke om det inte fanns ett rättsligt skydd", skriver han.
Ostarna med namnet "Boxholm" är "inregistrerade och skyddade varumärken som Arla under många år investerat både pengar och engagemang i", skriver Erik Bratthall.
Anders Birgersson hänvisar till logik och sunt förnuft i att kalla ost från Boxholm för Boxholmsost. Han vill att Marknadsdomstolen ska upphäva Arlas namnskyddet av namnet Boxholm i det här fallet.
– Vi menar att Arlas marknadsföring är vilseledande. De menar att vi snyltar på deras varumärke, och det vill vi inte göra, säger Anders Birgersson.