Snart är det dags att packa skolväskor och sätta upp skolscheman på kylskåpet. På Stenbockskolan blir det en läsårsstart med två nya rektorer i skolledningen.
Fredrik Malmer är ny rektor för årskurs 4-9. Han flyttade med familjen till Linköping för ett år sedan från Strångsjö utanför Katrineholm. Närmast kommer han från en rektorstjänst på en skola i Björkvik.
– En orsak till att vi flyttade var att vill ge barnen perspektiv och möjligheter. De håller på med idrott och det blev en del skjutsande. Men det handlade också om att jag ville ha en ny utmaning. När jag läste annonsen om rektorstjänsten i Boxholm kändes det bra att söka den. Skälet till det var att det erbjöds goda möjlighet att vara med och påverka uppdraget.
Sara Andersson har varit på plats sedan mitten av maj. Förutom rektorsuppdraget på F-3 blir hon ansvarig för elevhälsan.
– Jag har jobbat i Mjölby kommun i över 20 år som lärare, samordnare och rektor. Jag hamnade i ett läge när jag funderade på vad jag ville göra med livet. Jag kände att jag hade saker jag kunde bidra med här i Boxholm och det blir en nystart med två nya rektorer. Jag har en positiv bild av skolan efter min första tid här.
För Sara är inte Boxholm någon ny bekantskap då hon tidigare har haft stuga i Blåvik, men Fredrik hade bara varit där en gång tidigare.
– Jag var tränare för BK Kentys juniorlag och mötte IFK Norrköping. Tyvärr fick vi stryk, men det var en jättetrevlig stämning på Svartåvallen.
Fredrik har bakgrund som lärare på universitet och högskola. Han är även legitimerad psykoterapeut. En erfarenhet han vill ta med sig in i grundskolan.
– Inom psykoterapin är det en person, max två personer, i rummet. Att göra skillnad för fler var en drivkraft som gjorde att jag valde att bli rektor. Likheten med psykologisk behandling och pedagogik är att det är samma delar i hjärnan som gör att du får ett lyckat utfall. Den största delen är att det finns en relation som är äkta. Det betyder inte man behöver tycka om varandra, men man ska veta var man har varandra.
– Relationen med eleverna och föräldrarna är viktigt genom hela skolgången. Ibland behöver vi titta på vad är det som gör att vi inte når fram till en del elever och föräldrar. Vi är här för samma sak, att barnet ska må bra och lära sig så mycket som möjligt, säger Sara.
I april i år gjorde Skolinspektionen en tillsyn av Stenbockskolan utifrån inkomna uppgifter om eventuella missförhållanden på mellanstadiet och högstadiet. Här framkom bland annat att personalen inte har samsyn kring vad en kränkning är, att inte alla kränkningar anmäls till rektor samt att planen mot kränkande behandling inte uppdaterats sedan läsåret 2019/2020.
– Kritiken att det inte funnits en uppdaterad plan mot kränkande behandling är berättigad, säger Fredrik.
– Det är en ny plan på gång som arbetats fram under våren tillsammans med utbildningschefen. Nu måste vi sätta upp mål och aktiviteter som vi kan utvärdera och följa upp. Det är arbetet med planen som gör skillnad, menar Sara.
Fredrik berättar att han har tankar på hur man ska kunna utveckla arbetet med trygghet och delaktighet.
– Det måste bli tydligt vilka insatser som är främjande och förebyggande så att vi inte får ett åtgärdande fokus. Det ska finnas ett trygghetsteam och en tydlighet hur de ska jobba. Det ska även finnas ett elevskyddsombud som finns med när vi tittar på trygghetsenkäten, när vi går trygghetsvandringar och gör brandkontroll.