Han är idékläckaren bakom osten

"Boxholmsborna vill nog gärna slippa bli påminda om Arlas tid på orten."

Kjell Hoffman framför en nymålad ostcistern i november 1995. Nu tvingas Arla riva landmärket.

Kjell Hoffman framför en nymålad ostcistern i november 1995. Nu tvingas Arla riva landmärket.

Foto: Agneta Hagelin

Boxholm2022-11-03 14:57

Det säger Kjell Hoffman som är den som kläckte idén i början på 90-talet att förvandla en tråkig plåtcistern till en gyllene Boxholmsost.

– Jag jobbade som inköpare på gamla Fundia som ägde oljecisternen. Vi träffade Bengt-Åke Bengtsson som ägde mejeriet. Han köpte direkt idén att ta över den och måla om den, berättar Kjell.

Affären inbegrep en så kallad symbolisk summa. I november 1995 var det klart och de ansvariga på mejeriet var så nöjda att Kjell fick en belöning för idén.

– Det var en bra grej tycker jag. Förr var den fint belyst på kvällen också.

Vad tror du Boxholmsborna tycker om att cisternen rivs?

– Jag tror många kommer att sakna landmärket. Men de vill nog inte ha kvar Arlas reklam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!