I mitten av september fyllde Sofia Carlssons dotter Filippa 13 år. Det hon önskade sig allra mest var en ny Iphone, men eftersom hon redan hade ett telefonabonnemang behövde hon ett upplåst telefon.
Hos företaget YAB Phones, med adress i Storbritannien, hittade hon ett erbjudande som hon skulle ha råd med, efter lite hjälp från mormor. YAB Phones, som marknadsför sig som ett alternativ för "unga och panka", saluför nämligen vad som uppges vara renoverade mobiltelefoner och surfplattor, vilka därmed är billigare än vad nyproducerade exemplar är.
Och Filippas val föll på en Iphone 6, som med frakten inkluderad gick på 2439 kronor. Jämfört med vad samma telefon skulle kostat ny i de flesta svenska nätbutiker var det cirka 1 300 kronor billigare. Filippas mamma Sofia håller med om att det var billigt, men tyckte samtidigt att hemsidan gav ett bra intryck.
Tänkte du någon gång att priset var för bra för att vara sant, eller blev du misstänksam på något sätt?– Självklart kände man väl det, att det är lite billigare än i butik. Men då tänkte jag, det kanske är grossistpriser till skillnad från till exempel Elgiganten och alla andra. Det är inte ovanligt att grossistpriser är lägre för du har inte de här utgifterna som butiker har.
Sofia Carlsson genomförde köpet och fick en orderbekräftelse på mejlen – men kort därefter kom ytterligare ett mejl som fick henne att dra öronen åt sig. Nu ville företaget ha fler uppgifter från henne, som till exempel en scannad telefonfaktura eller en kopia av hennes id-kort.
Sofia svarade då att hon ville avbryta köpet, och lovades få tillbaka sina pengar inom kort. Men efter två veckor har hon fortfarande inte fått tillbaka sina pengar, säger hon. Samtidigt har YAB Phones slutat att svara på mejl, och går heller inte att nå på telefon.
När vi från redaktionen upprepade gånger försöker komma fram på det nummer som företaget uppger på sin hemsida nås vi av en röst som uppger att alla handläggare är upptagna, och att vi istället kan lämna ett meddelande på deras telefonsvarare.
Och Sofia hyser inte längre några förhoppningar om att hon ska få tillbaka sina pengar. När hon hittade till YAB Phones Facebooksida insåg hon nämligen att hon inte är den enda kunden som känner sig lurad av företaget. Samtliga kommentarer som står att finna där vittnar om liknande upplevelser: De har betalat för en vara, men sen har inget hänt.
– Det var först då jag kände att här har man verkligen blivit lurad. Det står ju "lurad" i pannan på en. Annars kan man tänka att jo, självklart kan det ta tid, men när man såg att en efter en är förbannad och besviken, då kände jag att det här inte är lika seriöst längre.
Vi har vid upprepade tillfällen sökt YAB Phones via telefon och mejl, utan att få kontakt.