Glada bonden: "Vi gör inte detta för att jävlas"

I dag tisdag lanserar Glada bonden sina nya ostar. Äkta Boxholms gräddost ska en av ostarna heta. Anders Birgersson i Glada Bonden tror inte att namnet leder till en ny konflikt.

Klockan 16 på tisdagen öppnades dörrarna för köande Boxholmsbor och andra som vill smaka på den nya osten från mejeriet.

Klockan 16 på tisdagen öppnades dörrarna för köande Boxholmsbor och andra som vill smaka på den nya osten från mejeriet.

Foto: Fredrik Sandberg

Boxholm2021-09-28 13:04
undefined
Så här ser den nya osten från Boxholm ut. Namnet blir "Äkta Boxholms gräddost".

Gräddost, Bruksost, Mästarost och Ribbing. Alla med tillägget "Äkta Boxholms" före. Det är ostarna som lanseras på tisdagen av det nya mejeriet i Boxholm. Två av dem börjar säljas på tisdagseftermiddagen i mejeriets tillfälligt öppna ostbutik. 

Turerna kring mejeriet i Boxholm har varit många. Nyhetsflödet det senaste året har handlat om den pågående konflikten med Arla och mejeriets stoppade utbyggnadsplaner.

– Konflikterna har inte påverkat oss, säger Glada bondens ordförande Anders Birgersson. Vi hoppas fortfarande att Arla lägger ned stridsyxan. Vi är inte oroliga.

I dag var fokuset på en mer positiv nyhet; lansering och presentation av ost från Glada bonden mejeri.

– Det är gott att vi är här i dag, säger Anders Birgersson. Produktionsmässigt har det gått över förväntan. Det blir spännande att se hur osten tas emot av kunderna.

undefined
Anders Birgersson, Glada bonden.

Under tisdagen avslöjade Glada bonden namnet på deras ostar.

– Namnet "Äkta Boxholms" påminner om den tidigare osten som tillverkades i mejeriet, säger Birgersson. Namnet har vi inte valt för att djävlas, utan för att betona att osten är tillverkad i Boxholm.

Anders Birgersson säger att de fört en diskussion kring namnet och att det handlar om produktens ursprungsmärkning.

– Vi menar att det inte går att varumärksskydda en ort. 

Tror du inte att Arla kommer reagera på namnet?

– Vi hoppas inte att de gör det. Jag tror ingen vinner på att driva en konflikt.

Försäljningen av den nya osten beräknas börja vecka 40 och då i Boxholms båda livsmedelsbutiker Coop och Ica.

– Vi kommer att börja sälja osten i Östergötland och Småland till att börja med. Sedan kommer vi rikta oss till alla handlare som är intresserade.

Arlas presschef Erik Bratthall svarar via mejl att de inte reflekterat över en konkurrents produkter. ”Vi har fullt fokus på att lansera våra egna produkter, t ex en ost med låg fetthalt och mycket protein”, skriver han.

Enligt Patent- och registreringsverkets avdelningsjurist Martin Ingesson har det inte kommit in någon varumärkesansökan om det aktuella namnet. I november förra året gjorde ÖMF som äger mejeriet en varumärkesansökan om ”Boxholm mejeri”, men fick nej.

– Det görs bland annat en förväxlingsbedömning, alltså om varumärket är så likt ett annat att det finns risk för förväxling för konsumenterna, säger Martin Ingesson som inte vill prata om det specifika fallet.

PRV tittar också på om märket har den särskiljningförmåga som krävs för registrering och om det endast beskriver vad varan eller tjänsten är eller om det bara anger en egenskap.

Om ett kommersiellt samband kan uppfattas mellan den nya varumärkesansökan och det som redan är registrerat kan det vara skäl till avslag.

Själva ortnamnet i en logga går inte att skydda. 

Det är detta som Anders Birgersson menar är skälet till att man inte ansökt till PRV.

– Hela vår berättelse kring osten handlar om Boxholm. Mejeriet ligger i Boxholm av människor som bor i Boxholm. Vi har en annan design, och det heter inte likadant som Arlas Boxholmsost, säger Anders Birgersson.

Om Arla anmäler det som ett varumärkesintrång så kan det prövas det i Patent- och marknadsdomstolen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!