Enligt ett utkast till diskussion på nästa möte med det lokala trafiksäkerhetsrådet (Lots), så föreslås till exempel att hela Fällhagen blir 30-skyltat.
Trottoarer saknas
50-sträckorna i centralorten blir lätt räknade enligt det diskussionsunderlag som förvaltningsassistent Lisbeth Wolander tagit fram.
– Principen är att saknas det trottoarer på gatorna i bostadskvarter så ska det vara 30-väg, men sedan måste man ju också tänka på att det ska bli en helhet. Det kan finnas en gatstump med trottoar på ena sidan i ett i övrigt trottoarlöst område och då tycker jag inte att man ha olika hastighetsgränser. Det blir för rörigt, säger hon.
NTF:s hållning
En grund för diskussionsunderlaget är att NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) hävdar att det ska vara 30 när det saknas trottoar. NTF är en anlitad samarbetspartner till kommunen när det gäller trafiksäkerheten.
En annan grund är att många kommuninvånare klagar på att det körs för fort inne i Boxholms samhälle och det föreslås titt som tätt 30-begränsningar.
Österskogsvägen
Tibor Hjertstedt, gatuansvarig hos Boxholmshus, finns på tjänstemannasidan också med i arbetet att se över hastighetsgränserna.
I en utredningsrapport nämner han att en hastighetsmätning på Österskogsvägen, 50-väg i dag, visar att 85 procent färdas inom gällande hastighetsbegränsning. Mätningarna gjordes under en veckas tid i slutet på oktober månad.
Eva Bremer (Fp) är en ledamot av kommunstyrelsen som tycker att det finns alldeles för lite 30-begränsningar i centralorten idag, och även i Strålsnäs. Hon blev under förra året av Per-Arne Larsson (S) ombedd att skriva ihop en rapport över sina iaktagelser till Lots, vilket hon också gjort efter att ha åkt runt i Boxholm.
Inkonsekvenser
Eva Bremer har räknat upp en rad gator på vilket hon tycker att saknas 30-skyltar och har också noterat smått absurda inkonsekvenser.
Lisbeth Wolander är framför allt mån om att det blir en ordentlig diskussion om vilka fartgränser som ska gälla, att en helhetssyn och konsekvens måste råda, samt att det inte tas några förhastade beslut så att det snart börja petas i olika gator och fartgränser igen.