Så fick Jernhusens nye styrelseordförande Kjell Hasslert se att Boxholm inte bara har låga huspriser (en upptäckt han hade gjort på nätet före nedresan från Stockholm) utan också duktiga manskörsångare.
– Uttalas det Boxholm eller Båxholm undrade han i sitt invigningstal och näste invigningstalare, Boxholms kommunalråd Per-Arne Larsson (S) hade förstås kunnat svara att det ska vara Båxholm.
Larsson rörd och stolt
Per-Arne Larsson inledde med att säga att han nästan var lite rörd och inte så lite stolt en dag som denna.
– Framför allt är jag oerhört glad. För Boxholm del men också för regionens del och alla dem som trafikerar Östgötatrafikens tåg.
Boxholm en fullträff
För Jernhusen blev Boxholm, när det alternativet dök upp 2011, en fullträff, berättar företagets marknadskommunikatör Charlotte Törsleff för Corren.
Hon tänker på tre saker. Det trafikmässiga läget, möjligheter till växelanslutning utan stora investeringar och de geotekniska markförhållandena.
Mellan 80 och 90 särskilt inbjudna deltog i invigningen, inga riktiga högdjur typ generaldirektörer eller ministrar. De kom i ett chartrat tåg från Mjölby som rullade in i verkstadshallen på tågdepån.
Invigningståg försenat
Att Östgötrafikens 18 tåg nu kan göras hela och rena på hemmaplan ska bidra till färre inställda tåg och mindre förseningar.
Att det senare är vardag för den vanlige resenären blev invigningstågets inbjudna gäster varse redan innan de lämnade Mjölby.
Tåget behövde invänta ett försenat snabbtåg och rullade söderut en halvtimme försenat...