Vi har i annan artikel berättat om önskemålet att Arla ska släppa namnet Boxholm. Ortsnamnet har registrerats som ett varumärke av mejeriföretaget.
Registreringen är inte ny, utan är något som de haft i många år. Enligt en av Arlas representanter är det inte heller unikt för dem att ha en produkt som är döpt efter en ort, men som tillverkas på annan plats.
Martin Berger är jurist på Patent- och registreringsverket. Det är en myndighet som bland annat ansvarar för varumärkesfrågor.
Enligt honom går det att registrera ortsnamn som varumärken.
– Det finns inget som hindrar att det tillverkas på annat ort, säger han.
Frågan om det kan vara vilseledande att en produkt bär en plats namn, men tillverkas på annat håll, är något som verket prövat tidigare.
Enligt honom är det vanligt att namn på bearbetade livsmedel innehåller ortsnamn. Det behöver inte innebära att det förutsätts att produkten är framställd på den aktuella platsen. Det ses även som något som den normalt informerade konsumenten får antas vara medveten om.
Men vad händer då om det kommer en ny aktör på marknaden, som även den vill använda en orts namn som varumärke?
Enligt god sed, ska näringsidkare få använda sitt namn eller sin adress, enligt Martin Berger. Det kan innebära att man på något beskrivande vis berättar att man verkar i trakten.
– Men man får inte använda det som ett varumärke, säger han.