Det är just styrningen och övervakning av klaffbroar som El-bro teknik i Boxholm är specialiserade på.
Just nu är orderboken så full att man kommer att behöva nyanställa. Produktionen i företaget är tryggad 3–4 år framåt tack vare fyra nyligen erhållna ordrar. Tillsammans är det ordrar värda 25 miljoner. Det kan bli mer för fler anbudsförfrågningar kommer.
Det handlar om tre broprojekt i Stockholms- och Uppsalaområdet som Boxholmsföretaget fått order på. Trafikverkets byggentreprenörer för projekten anlitar El-bro för den elektroniska styrningen och övervakningen av broöppning och stängning.
Det är alla Mälarbroar, Stäket – gamla Enköpingsvägen, Eriksund–Sigtuna och Tappström–Ekerö. Det rör sig om broar som finns i dag men kommer att bytas till helt nya.
– Man kanske inte tror det men det finns 350–400 öppningsbara broar i Sverige, berättar Krister Augustsson som startade företaget ihop med Lars Adolfsson
El-bro ansvarar för driftunderhåll av nio öppningsbara broar längs Göta kanal. Öppningarna sköter kanalbolaget själva. På större broar har El-bro tidigare ansvarat även för öppning och stängning. Den entreprenaden förlorade man för något år sedan till ett bemanningsföretag.
– Vi kunde inte konkurrera med deras priser. Vi fick säga upp sex anställda, säger Krister Augustsson.
Idag är det han, sonen Linus Augustsson och Daniel Friberg som är ägare och anställda i bolaget. Men Krister räknar med att man inom kort kommer att behöva nyanställa elektriker med styr- och reglerkompetens. Även mekaniker kommer att behövas.
Projektering, konstruktion, programmering och projektledning av elektriska automations och reglerutrustningar och styrsystem är grunden i verksamheten. Styrskåp och pulpeter tillverkas i företagets verkstad i Boxholm, där de även provas in och testas före leverans.
För montaget hyr man in externa elfirmor. Broarna med dess passerande båt- och fordonstrafik är kameraövervakade och den som sköter bron kan sköta flera broar från samma pulpet. Det innebär stort ansvar att elektroniken fungerar, vi talar om broklaffar som väger hundratals ton.
– De flesta broar är numera eldrivna. Hydrauliska lyftanordningar undviks av miljöskäl, på grund av risk för oljeläckage till vatten, säger Krister.
Större delen av El-bros fastighet på Kärrgatan i Boxholm hyrs ut till det expanderande företaget Dental tandteknik.