- Boxholmarna gynnas av det här. Tåg som ska in på underhåll på tidiga morgnar och sena kvällar kommer att tas ur trafik i Boxholm i stället för Linköping. Därmed kommer första och sista tåget att gå till Boxholm. Det blir en plusfaktor för Boxholm.
Fyllde B-salen
Det sade Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken på ett öppet möte i Boxholm på tisdagskvällen. Omkring 60 personer deltog och fyllde B-salen i Folkets hus med råge.
Tågdepån beräknas vara färdig fjärde kvartalet 2013. Det symboliska första spadtaget är ännu inte gjort, men redan nu har vägbygget startat. Skogen har avverkats där anslutningsvägen från riksväg 32 ska fram.
Östgötatrafiken ska köpa in ytterligare åtta tåg, förhoppningsvis kommer de första halvåret 2015.
Om det ska köpas in nya tåg, måste då tågdepån byggas ut ytterligare, undrade någon i publiken förhoppningsfullt. Nej, det behövs inte, enligt Paul Håkansson.
Första tjing
När det gäller arbetstillfällen har mekanikerna från nuvarande tågverkstad i Norrköping första tjing. Men det bli mer än så.
Hur ofta sker service av tågen, ville någon veta.
Städning sker dagligen, annan service ungefär en gång i veckan och för större reparationer skickas tågen iväg. Det mesta som kan behöva åtgärdas sitter i kassetter på taken som snabbt kan bytas ut.
Dygnet runt-service kräver ett ostört läge, och underhållet kommer framför allt ske kvällar och nätter. Allt mekande görs inomhus. Det är high tech och går inte att liknas vid inte en bilverkstad där någon står och slår slår med en hammare, menade företrädarna för Jernhusen.
Tågen, som ska in i verkstaden, får endast färdas med en hastighet på 5 km i timmen.
Orolig granne
Finns det en karta som visar hur nära närmaste grannar kommer, undrade en orolig mötesdeltagare som bor mellan rikväg 32 och anläggningen. Det är mer än 500 meter till närmaste bostad, fick han veta. Ljudnivån från stambanan är högre än från depån, menade Jernhusens kommunikatör Charlotte Törsleff, men Paul Håkansson påminde också att det kommer att bli en hel del transporter under byggtiden.
Huvudentreprenör för husbyggnadsdelen blir byggföretaget Peab. Bygget av spåranläggningen får en separat entreprenör som just nu håller på att upphandlas. Den totala investeringen beräknas till 200 miljoner kronor.