Fler laddstolpar när kommunen satsar på eldrift

I dag finns bara en kommunal laddstolpe för elbilar i Boxholm. Nu vill kommunen sätta upp tio till – och satsa på el i egna fordonsflottan.

Laddstolpen vid Mekonomen är den hittils enda som kan användas av allmänheten och kommunen.

Laddstolpen vid Mekonomen är den hittils enda som kan användas av allmänheten och kommunen.

Foto: Sune Johansson

Boxholm2020-08-18 15:30

I dag drivs ingen av Boxholms kommuns 40-tal bilar – varav hälften är leasade – på el. Boxholmshus har dock en.

Boxholm har i dag bara en stolpe med två uttag, på Parkgatan, om man undantar privatägda som till exempel Boxholmsföretaget Swisslogs flera laddstolpar. De är dock avsedda för företagets bilar och för anställdas.

Kommunen arbetar nu med en policy när det gäller samlad upphandling av fordon, och att man ska satsa på el. Regeringens initiativ Fossilfritt Sverige har förlängts till 2024 och där ingår den offentliga upphandlingen som en del.

Kommun har antagit utmaningen att senast från och med år 2030 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter.

Hittills har det inneburit att Boxholm satsat på miljödiesel, HVO. Nästa steg är att införa elfordon för merparten av transporter som utförs av kommunen.

– Vi kommer att satsa så mycket som möjligt på eldrivet i framtiden, men då krävs det ju att det finns laddpunkter, menar Boxholms kommundirektör Göran Lundström.

Ett första steg i den riktningen är det förslag som kommunstyrelsen nu ställt sig bakom att söka statliga bidrag från Naturvårdsverket till tio nya stolpar med sammanlagt 20 eluttag. Total kostnad beräknas till 500 000–600 000 kronor varav hälften kan finansieras med bidrag.

Exakt var de nya stolparna ska stå är inte bestämt, man nämner i förslaget att elfordonen kommer att nyttjas av hemtjänsten, skolan och kommunkontoret och att laddplatserna ska fördelas dem emellan. 

– Vi kommer att ta ställning till den frågan när vi väl har fått bidraget beviljat. 

– I första hand är de planerade nya laddstolparna avsedda för kommunens egna fordon. Vi tänker att det är den privata marknaden som ska bygga laddpunkter för allmänheten. Men den stolpe vi har i dag kan vem som helst använda, och jag kan tänka mig att någon eller några av de nya också kommer att kunna nyttjas av alla, säger Göran Lundström, kommundirektör.

Han menar att det är svårt att veta hur många laddplatser som kommer att behövas, både när det gäller egna fordon och elbilar totalt i samhället. På sikt blir det en fråga för marknaden att tillgodose.

En nöt att lösa är vilket betalsystem som ska tillämpas. Kommunen räknar med att anlita ett externt system för att ta betalt för laddning. Från den nuvarande laddstolpen utanför kommunhuset är det gratis att ta el.

Karta: Parkgatan 3
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!