Vad gör man om man har en jättestor lokal och inte vet vad man ska göra med den? Det angenäma problemet stod fastighetsägarna Anders Wirf, Kjell Örtlund och Erik Diseghny i Boxholm inför. De driver företaget Solcellsbyggarna i en del av lokalerna, men en stor sal stod tom.
– Vi bollade olika idéer, säger Anders. Sedan hittade vi en bardisk som stod i ett hörn.
– Det har varit auktionskammare här och kanske blev den kvar sedan den tiden, säger Kjell.
Bardisken utvecklades till en tanke att driva pubkvällar i den tomma lokalen.
Kjell hade provat att göra öl hemma av eget intresse, men saknade tillräcklig kunskap och verktyg för att göra det i större skala.
– Anders pratade med några kompisar som satt på mer kunskap, berättar Kjell.
Kompisarna Peter Kapusta, Johan Kapusta och Tobias Lindsjö tyckte att det var en bra idé och Boxholms bryggeri föddes.
Tillverkningen startades upp i källaren under den tomma lokalen. Alldeles enkelt var det inte att få till ett bra öl.
– Vi har laborerat med olika temperaturer, lagringstider och malthalt, säger Erik. Det tar ett par veckor innan vi vet om vi lyckats. Det är mycket som kan gå snett.
– Häromdagen fick vi fram ett öl som smakade lite ättika, skrattar Anders. Då var det bara att slänga det.
Kjell har överraskats av hur kulturen bland andra som driver mikrobryggerier fungerar.
– Vi har gjort några studiebesök. Alla är öppna och trevliga och delar med sig av sina recept.
För att sälja sitt egentillverkade öl krävdes tillstånd berättar Anders.
– Vi säljer vårt öl i slutet sällskap. Man söker medlemskap hos oss och sedan bjuder vi in till pubkvällarna. Just nu har vi 260 medlemmar.
Hittills har det anordnats två kvällar. I den tidigare tomma lokalen finns nu biljardbord, pingisbord och en scen.
– Det är roligt att det finns ett intresse och att de törs komma hit och dricka öl som vi har gjort, säger Erik.
En sorts öl som är vanlig bland mikrobryggerier är IPA, indian pale ale. Det är en av de sorter som Boxholms bryggeri också satsar på.
– Den är enklast att få fram och tar inte så lång tid som lager, menar Erik. Vi är extremt småskaliga än så länge, men tanken är att vi ska växla upp så småningom.
Verksamheten är fortfarande under utveckling. Någon logotyp eller öletiketter finns inte.
– Vi vet inte vart det tar vägen. Men om det går bra kan jag gå runt här i källaren och brygga öl på äldre dagar, skämtar Kjell.