Om du hör nåt i skogen som surrar, skulle man kunna börja denna artikel. För då kan det vara Vattenfall som kör med sin nya unika elektrifierade bandvagn.
På onsdagen visade eldistributören Vattenfall upp maskinen som man elkonverterat i ett led i företagets övergång till en fossilfri fordonsflotta.
– Vi tror att den är den första i sitt slag i världen. Vi har en bandvagnsutbildning här i Boxholm i dag, och då ville vi bjuda in och visa upp den, säger Peter Söderström, innovationschef på Vattenfall.
Efter en viss möda med att ta sig upp i passargerarsätet får Corren en åktur i det backiga landskapet vid Sjögarpsbadet utanför Boxholm.
– Vi kommer att åka lugnt idag, försäkrar chauffören Stefan Larsson när det bär iväg på en bergochdalbaneliknande färd där det lutar rejält både framåt, bakåt och åt sidan.
Det är förvånansvärt tyst i kupén och Stefan förklarar att det bullrar betydligt mer i de dieseldrivna varianterna. Även utanför hörs mest lite rassel från axlarnas överföring av kraft till banden.
Det handlar om en av Vattenfalls 40-talet maskiner av den här typen, den tidigare militära bandvagn 206. De tillverkades på 80-talet för försvarets räkning. Just det här vitmålade fordonet konverterades liksom de andra från början från bensindrift till diesel. Nu har den återigen konverterats, denna gång med elmotor och ett rejält batteri som driver larvfötterna i de båda hopkopplade vagnarna.
I den främre vagnen kan fyra personer åka bekvämt. I den bakre får tolv till rum på träbänkar. Men vanligtvis används den bakre enheten till material som behöver forslas ut till företagets anläggningar i terrängen.
Jonas Andersson, anläggningsansvarig berättar att Vattenfall har som mål att företagets omkring 3 500 fordon ska vara eldrivna till år 2030.
– Med personbilar och lätta lastfordon går det lätt med det utbud som finns idag. Med traktorer, grävare och lastbilar är det svårare, säger han.
Därför har man själva tillsammans med Skövde fordonskonsult utvecklat denna konverterade vagn.
– Den kan användas vid fältarbete och har flera andra funktioner än bara transport, säger Peter Söderström och berättar att den även kan driva eller ladda elverktyg ute i fält.
Större batteripaket utkörda till strategiska punkter kan i sin tur ladda bandvagnen med mer kraft.
Kan ni bygga om fler sådana här fordon i framtiden?
– Vi får se. Det här ska först utvärderas, säger han.
Vattenfall har en depå i Boxholm med tiotalet av sina bandvagnar.