Det är Vökby Bredband AB som ansvarar för fibernätet i Boxholm. I onsdags förra veckan signerades avtalet som innebär att Utsikt Bredband går in som delägare i Vökby Bredband.
Som vi rapporterat om tidigare kommer Vökbys kunder få tillgång till Utsikts hela utbud av tjänster. På Utsikts hemsida finns idag 24 leverantörer av internet, tv och telefon att välja på.
Vi har frågat några Boxholmsbor vad de tycker om att fibernätet öppnas upp.
– Det blir kanon, säger Morgan Dungmark. Konkurrens är bra för utvecklingen och det gynnar kunden i slutänden. Jag har ett paket med internet, tv och telefon idag. Jag streamar tv och ringer bara på mobilen. Jag får se hur jag ska göra när fibernätet öppnas upp. Jag är främst intresserad av internet, så det kan bli Bahnhof eller Telia.
– Det låter vettigt att de öppnar upp fibernätet, menar Anders Börtemark. Då kan man byta om man är missnöjd med det man har. Jag jobbar hemma och sitter framför datorn hela dagarna och jag har inte haft några problem. Jag använder enbart streamingtjänster när jag ser på tv. Jag kommer troligtvis byta leverantör. Jag kommer jämföra priser och testa om jag märker någon skillnad.
– Jag har hört talas om att fibernätet ska öppnas upp, men är inte insatt i frågan, säger Anders Johansson. Jag är inte kräsen och vill bara att det ska fungera. Jag har internet via fiber, men använder parabolen till tv. Jag vill inte byta leverantör nu, men om jag byter till en modernare tv kan det bli aktuellt.
I dagsläget är Sappa den enda tjänsteleverantören av bredband och tv i Vökbys fibernät.
Hasse Svensson som är vd för Sappa är inställd på hård konkurrens.
– Vi räknar med att tappa en del kunder när hushållen får fler leverantörer att välja på. Vi kommer ligga på den prisnivå som konkurrensen medger. Vårt mål är att ha en bra kundservice och vi hoppas att det är något kunderna vill betala för.
Samarbetet med Vökby har pågått i drygt tio år. Sappa har etablerat ett servicecenter i Boxholm och Hasse tror att det kan vara en fördel.
– Vi har nyanställt fler personer och vi tror att det är en strategisk satsning. Vår idé är att ha en snabb svarstid. Under hösten hade vi ett fantastiskt stort kundintag och vår kundtjänst fick en enorm anstormning. Då hade vi långa väntetider. Det var olyckligt, men nu är vi tillbaka på en bra nivå.