Boxholm skyltar om till 40 knyck

50-skyltarna kommer att försvinna i Boxholms samhälle och ersättas med 40-skyltar. Även 30-skyltar tas bort på tio sträckor.

50 blir 40. Kommunstyrelsens ordförande Britt-Marie Johansson (S) uppger att omskyltningen på Dalagatan och andra gator dröjer till nyår.

50 blir 40. Kommunstyrelsens ordförande Britt-Marie Johansson (S) uppger att omskyltningen på Dalagatan och andra gator dröjer till nyår.

Foto: karl-johan norén

boxholm2017-04-27 07:00

Boxholms kommunstyrelse beslutade på tisdagen att det ska råda hastighetsbegränsning till 40 kilometer i timmen inom hela Boxholms tätort.

Enda undantagen är förbi skolor och förskolor där dagens fartbegränsning till 30 ska fortsätta att gälla.

– Vi var eniga i kommunstyrelsen. Det enda som vi diskuterade var tidpunkten för införandet, säger ordföranden Britt-Marie Johansson (S).

Beslutet blev att omläggningen till 40 ska gälla från 1 januari 2018.

– Det är mycket jobb med att få trafikföreskrifterna ändrade. Sedan måste vi också få in kostnaderna för nya skyltar i budget för 2018. Den beräknade kostnaden är 50 000 kronor.

Enligt Britt-Marie Johansson måste kommunstyrelsens beslut bekräftas av kommunfullmäktige.

Fartgränsen i Boxholms tätort har varit en långkörare i kommunalpolitiken. Det lokala trafiksäkerhetsrådet redovisade ett utkast till nya hastighetsgränser i början på 2014 som byggde på att det skulle bli en allmän begräsning till 30 kilometer i timmen.

Framför allt trottoarlösa gator skulle begränsas, men även andra för att få till en helhet i olika områden.

När allmänheten inbjöds att tycka till om detta gjordes det till övervägande del tummen ner. Därefter växte detta med 40 fram som något av en kompromiss.

När fartgränserna kom upp på Allmänhetens frågestund i kommunfullmäktige förra året gavs besked om att det fanns tankar på en enhetlig fartgräns på 40.

Det märktes dock en viss oenighet för trafiksäkerhetsrådets ordförande Per-Arne Larsson (S) fick mothugg när han sa att "där det är 30 idag ska det fortsätta vara 30".

Johan Birath (S) och Stefan Andersson (M) båda ledamöter av kommunstyrelsen, var inne på att det skulle vara 40 över hela linjen.

Så blev också beslutet nu i kommunstyrelsen fastän trafiksäkerhetsrådet och byggnadsnämnden hade föreslagit att alla befintliga 30-begränsningar ska gälla.

– Vi vill ha en så stor enhetlighet som möjligt, därför är vi beredda att upphäva ett antal trafikföreskrifter där det i dag är 30, förklarar Britt-Marie Johansson kommunstyrelsens inställning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om