Sedan Arla för drygt två år sedan meddelade att mejeriet i Boxholm skulle läggas ned och produktionen flyttas har en intensiv debatt pågått kring Boxholmsosten.
När den sista osten ystades hösten 2019 innebar det ett slut på en nästan 130 år lång tradition av osttillverkning på orten.
Nu säger Boxholmsprofilen Johan Birath att han vill att Arla ska släppa namnet Boxholm.
Enligt honom kommer ett förslag att framföras till mejeriföretaget inom en nära tid från, vad han beskriver som, en grupp fristående eldsjälar. Förhoppningen är att parterna ska komma överens.
– En lycklig skiljsmässa skulle jag vilja föreslå, säger han.
Han säger att gräddosten är en del av östgötsk matkultur och att den först under senare år nått en bredare publik.
– Det är traktens kulturarv när det gäller mat. Det är ost som företrädesvis ätits här i Boxholm. Den har definitivt inte haft något med Jämtland att göra, säger han.
I samband med nedläggningen av mejeriet på orten flyttades produktionen i stället till Östersund.
En av huvudfrågorna för honom är att namnet på en produkt ska kunna kopplas ihop med platsen där den är producerad.
Något som enligt honom blivit belyst sedan EU-direktiven kommit om ursprungsmärkning. Det är den märkning som berättar om en vara är producerad i Sverige eller i något annan land.
Förutom produktnamn som Boxholms gräddost, har Arla även varumärkesskyddat namnen "Boxholm" och "Boxholms". Varumärkesskydden gäller för produkter inom kategorin ost och skydden är något som Arla haft under flera års tid.
– Jag anser att det är en lucka i lagen. Man ska inte kunna varumärkesskydda ortsnamn, det har blivit fel naturligtvis, säger Johan Birath.
Han säger att han hoppas på att Arla på egen hand ska välja att släppa namnet Boxholm.
– Det är ingen som kan tjäna på den här situationen som uppstått i Boxholm
Kan det inte vara bra att bevara ett varumärke även om det produceras på en annan ort?
– Nej. Det kan inte vara bra. Det är en skymf mot den osten som tillverkats här, säger han.
Enligt honom är det främst identitetsfrågan som är viktig – alltså att namnet kan kopplas samman med den plats där en produkt är producerad.
Johan Birath säger att han tror att Arla skulle kunna tjäna att släppa namnet.
– Jag tror att de skulle få en hel del goodwill på det.
Erik Bratthall, presschef på Arla, säger att de har registrerat namnen på de varumärken som de säljer.
– Boxhomsosten är ett varumärke som vi använder, säger han.
På frågan om mejeriföretaget skulle kunna tänka sig att lämna namnet Boxholm svarar han att han inte hört talas om att det skulle pågå några sådana diskussioner.
– För närvarande finns det inga sådana diskussioner, säger han.
Utöver namnet Boxholm finns andra registrerade varumärken hos Arla, som kan kopplas samman med namnet på en ort. Några av dem är Åseda gräddost och varumärket Gefleortens, som i likhet med Boxholmsosten numera tillverkas på annan ort.
Erik Bratthall säger att det inte är något som är unikt för Arla.
– Jag tror att det finns massa sådana exempel på varumärken där man producerar produkten på ett annat ställe. Det förekommer på en massa olika sätt, säger han.
Det är inte heller något som enligt honom är unikt för livsmedelsbranschen. Ett exempel som han tar upp är möbler som är uppkallade efter orter.
– Det är en standard som vi följer, säger han.