Det är på en mindre del av Bergliden, i norra delen, som det inte ska få vara tillåtet att köra fortare än 30 km. Det beslutade kommunstyrelsen på tisdagen.
Det är ytterligare ett led i det trafiksäkerhetsarbete som pågår i Boxholms kommun.
-- Detta beslut är i linje med kommunens andra trafikbeslut. Det är viktigt att 30-begränsningen gäller i hela centrum, säger Johan Birath (s), kommunstyrelsens vice ordförande.
Boxholmsborna är dock inte odelat förtjusta i nuvarande hastighetsbegränsning. Ester Sehlstedt går med hjälp av rullator, och som fotgängare tycker hon att 30-begränsningen är helt okej. Men om hon hade kunnat köra bil hade hon haft en annan åsikt.
-- Det är oerhört svårt för en bilist att hålla en hastighet på 30 kilometer i timmen, säger hon.
Taxiförarna Håkan Johansson och Örjan Norrbin delar Ester Sehlstedts uppfattning. De gillar inte heller de vägbulor som byggts på flera ställen i cent-rum.
-- De som vill köra fort kör fort ändå och det sker oftast på nätterna. Gupp hindrar dem inte utan bara stör, säger Örjan Norrbin.
Både han och Håkan Johansson anser att det vore bättre om kommunen hade smalnat av gatorna på ställen där det numera finns vägbulor.
-- Det skulle bli mer effektivt och det skulle inte besvära vanliga trafikanter.
Ulf Karlsson är ute och promenerar med sönerna William, 4, och Eliot, 10 månader, och han är positivt inställd till begränsningen.
-- Det är miljövänligt och jättebra för barnen. Egentligen behöver man inte köra bil så ofta i en liten ort som Boxholm. Det finns inga långa avstånd och man kan cykla, säger Ulf Karlsson.
Förutom de nya 30-skyltarna beslutade kommunstyrelsen om väjningsplikt för förare som kommer från Nygatan och som tänker åka in på, eller korsa, Wrangels väg. Väjningsplikt ska även gälla för förare som åker från Fällhagsvägen och har för avsikt att korsa eller åka in på Flemmingevägen.
Beslutet träder i kraft i samband med skyltsättning, dock senast 20 februari.