– Vi ser det här lite som en ödesfråga, Får vi inte möjlighet att organisera om arbetet enligt förslaget vet jag inte hur vi ska reda ut det, säger rederiets vd Bengt Samson.
Bakgrunden är ett generationsskifte. Mångårige skepparen och pensionären Håkan Liif slutar och hans arrende av båten upphör. Ett arrende som han haft i ett handelsbolag ihop maskinisterna Göran Börling och Sven-Olof Sjöberg (ej med längre).
Rederiet, huvudsakligen kommunägt, har lyckats hitta en ny och väl kvalificerad skeppare som i sin tur har vänner som ställer upp som maskinister när huvudmaskinisten Göran Börling behöver avlösning.
Den nye skepparen är Stefan Bergman, Mjölby, som fasats in i uppdraget i år och som vi uppmärksammade i ett reportage i somras.
Stefan Bergman och kretsen kring honom vill dock inte arrendera båten och ta ansvar för allt kringarbete som följer med det; bokningar, årligt underhåll, torrsättning, vinterförvaring och bränsleförsörjning till den vedeldade ångbåten med veckor av klyvning och kapning.
Bengt Samson har full förståelse för detta.
– De gamla arrendatorerna har haft båten som en livsstil, att jämföra med ett arrende av jordbruk med djurskötsel. De unga vill köra båt och sedan kunna dra vidare och detta är vad vi har att förhålla oss till.
I en utförlig skrivelse till ägarkommunerna Tranås, Boxholm och Ydre specificerar rederiet de arbetsuppgifter som måste lösas med en ny formel.
Stödföreningen Ångbåtens Vänner förutsätts kunna mobilisera arbetslag.
"För att kunna dra nytta av de frivilliga krafterna inom Ångbåtens Vänner så behöver de uppgifter som ska genomföras planeras noggrant och förberedas. När arbetslagen samlas måste arbetsmaterial, verktyg och arbetsuppgifter vara förberedda. För detta behövs en koordinator, en spindel i nätet, som kan båten och vet vilka uppgifter som behöver göras och som har tid att planera detta och som kan vara arbetsledare på plats. Vi tror att vi har hittat den personen", skriver rederiaktiebolaget till kommunerna genom sin vd Bengt Samson och ordförande Per Ulfsbo.
Göran Börling är tilltänkt koordinator. Hans uppgift som maskinist blir en del av tjänsten medan övrig personal hyrs in.
Rederiet tar över driften. En kalkyl som bygger på 100 resor på en säsong visar på överskott.
Kalkylen bygger på att ägarkommunerna betalar koordinatorstjänsten, cirka 600 000 kronor.