Båttrafiken på Sommen hotad

En heltidsanställd koordinator och mer av ideellt arbete. Enligt rederiets bedömning är det vad som krävs för att Boxholmstvåan även fortsättningsvis ska kunna trafikera sjön Sommen.

S/S Boxholm II. Trafiken är allvarligt hotad om rederiets anställningsplan inte går i lås.

S/S Boxholm II. Trafiken är allvarligt hotad om rederiets anställningsplan inte går i lås.

Foto: Hedda Themner/arkiv

boxholm2017-10-12 10:38

– Vi ser det här lite som en ödesfråga, Får vi inte möjlighet att organisera om arbetet enligt förslaget vet jag inte hur vi ska reda ut det, säger rederiets vd Bengt Samson.

Bakgrunden är ett generationsskifte. Mångårige skepparen och pensionären Håkan Liif slutar och hans arrende av båten upphör. Ett arrende som han haft i ett handelsbolag ihop maskinisterna Göran Börling och Sven-Olof Sjöberg (ej med längre).

Rederiet, huvudsakligen kommunägt, har lyckats hitta en ny och väl kvalificerad skeppare som i sin tur har vänner som ställer upp som maskinister när huvudmaskinisten Göran Börling behöver avlösning.

Den nye skepparen är Stefan Bergman, Mjölby, som fasats in i uppdraget i år och som vi uppmärksammade i ett reportage i somras.

Stefan Bergman och kretsen kring honom vill dock inte arrendera båten och ta ansvar för allt kringarbete som följer med det; bokningar, årligt underhåll, torrsättning, vinterförvaring och bränsleförsörjning till den vedeldade ångbåten med veckor av klyvning och kapning.

Bengt Samson har full förståelse för detta.

– De gamla arrendatorerna har haft båten som en livsstil, att jämföra med ett arrende av jordbruk med djurskötsel. De unga vill köra båt och sedan kunna dra vidare och detta är vad vi har att förhålla oss till.

I en utförlig skrivelse till ägarkommunerna Tranås, Boxholm och Ydre specificerar rederiet de arbetsuppgifter som måste lösas med en ny formel.

Stödföreningen Ångbåtens Vänner förutsätts kunna mobilisera arbetslag.

"För att kunna dra nytta av de frivilliga krafterna inom Ångbåtens Vänner så behöver de uppgifter som ska genomföras planeras noggrant och förberedas. När arbetslagen samlas måste arbetsmaterial, verktyg och arbetsuppgifter vara förberedda. För detta behövs en koordinator, en spindel i nätet, som kan båten och vet vilka uppgifter som behöver göras och som har tid att planera detta och som kan vara arbetsledare på plats. Vi tror att vi har hittat den personen", skriver rederiaktiebolaget till kommunerna genom sin vd Bengt Samson och ordförande Per Ulfsbo.

Göran Börling är tilltänkt koordinator. Hans uppgift som maskinist blir en del av tjänsten medan övrig personal hyrs in.

Rederiet tar över driften. En kalkyl som bygger på 100 resor på en säsong visar på överskott.

Kalkylen bygger på att ägarkommunerna betalar koordinatorstjänsten, cirka 600 000 kronor.

Ny skeppare. Stefan Bergman är intresserad, men inte att arendera båten.
Ny skeppare. Stefan Bergman är intresserad, men inte att arendera båten.
Rederibolaget

Rederiaktiebolaget S/S Boxholm II äger det k-märkta fartyget Boxholm II.

Bolagets 2 500 A-aktier är fördelade så att stödföreningen Ångbåtens Vänner med cirka 700 medlemmar innehar 1 000 aktier. Stiftelsen Sommen 500, Tranås kommun 500, Boxholms kommun och Ydre kommun 250 vardera.

Bakom stiftelsen Sommen står de tre nämnda kommunerna samt Mjölby kommun.

Dessutom finns ett stort antal B-aktier fördelade mellan företag och privatpersoner.

Det har aldrig varit tal om någon aktieutdelning och bolaget har ingen anställd personal. Bolaget har ingen ambition att tjäna pengar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!