Alla pendeltåg hamnar förr eller senare i Boxholm

Alla rälsar bär till Boxholm, i alla fall för Östgötatrafikens pendeltåg.

Ett av Östgötapendelns 18 tåg står inne i depån i Boxholm. Modellen heter Alstom X61Coradia Nordic.

Ett av Östgötapendelns 18 tåg står inne i depån i Boxholm. Modellen heter Alstom X61Coradia Nordic.

Foto: Fredrik Sandberg

Boxholm2021-02-08 11:00

Varje dag rullar tåg in genom grindarna vid Boxholms tågdepå. Det är här man servar och reparerar Östgötatrafikens pendeltåg.

Just den här dagen står två tåg inne i verkstaden. Uppe på ett av tågens tak jobbar Diana Petric som är tågtekniker, en av få kvinnor inom yrket i Sverige.

– Jag tror att det finns någon mer, men jag vet inte. Jag trivs bra här och jag brukar inte tänka på att jag är ensam tjej.

undefined
Diana Petric har jobbat på tågdepån i ett år. Hon är en av få kvinnliga tågtekniker. - Att jag är ensam tjej är inget jag tänker på alls.

Tågrälsen inne i verkstaden ligger 92 centimeter ovanför golvet, vilket möjliggör arbeten under tågen. Nere under ett tåg hittar vi Kaj Löwe.

– Vanligt tillsynsarbete är inte så roligt. Jag tycker om när det kommer in tåg som kräver tyngre arbete, till exempel byte av hjulaxlar.

undefined
Kaj Löwe har jobbat på Boxholms depå sedan starten. Han gillar tunga jobb, som att byta hjulaxlar. - Tidigare reparerade vi tågen i ett tält i Norrköping, berättar han.

Det är tåg av modellen Alstom X61 Coradia Nordic som Kaj och Diana jobbar med.

– När tågen har gått 16 000 kilometer tar vi in dem för tillsyn, säger depåchef Per Stridsman. Det betyder att varje tåg kommer in med två till tre veckors intervall. Först tömmer vi toatankarna och fyller på färskvatten. Därefter tvättar vi tågen. Det gör vi i vår 120 meter långa tvätthall. När tåget är rent tar vi in det i verkstaden.

undefined
Per Stridsman är depåchef på tågverkstaden i Boxholm.

Tio tågtekniker ser till att verksamheten fungerar. Gänget jobbar treskift och arbetet pågår från tidig morgon till sen natt.

– Vanligtvis är det förebyggande tillsyn av tågets bromsar och säkerhetsfunktioner. Men ibland är det avhjälpande underhåll. Då handlar det ofta om skadegörelse eller viltpåkörning. Om tåget kör in i en älg kan det uppstå stora skador.

undefined
Just idag står två tåg inne i verkstaden.

– Ibland behöver vi lite längre tid att åtgärda ett problem. Vid ett tillfälle hade ett tåg skadats av en nedfallen kontaktlinje. Skadorna var omfattande och felsökningen så komplex att tåget var hos oss i fyra månader.

Många parter är inblandade för att Östgötapendelns tåg ska rulla. Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland och de ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. All trafik upphandlas och körs på entreprenad. 

Jernhusen äger tågdepån. Alstom hyr lokalerna och utför reparationerna. Det är Arriva som kör tågen och bestämmer vilka tåg som ska repareras i depån. 

undefined
Ett av Östgötapendelns 18 tåg står inne i depån i Boxholm. Modellen heter Alstom X61Coradia Nordic.

För att jobba på tågdepån krävs att man har ett tekniskt intresse i botten. 

– Vi ordnar med internutbildningar på de tåg vi reparerar, allt från en basutbildning till mer avancerade utbildningar.

undefined
För att göra jobb uppe på tågtaket krävs stor säkerhet. I högspänningsskenorna i taket är det 16000 volt. De är förstås avstängda när arbete pågår.

Mycket av arbetet i tågdepån handlar om säkerhet.

– Tåg väger mycket och i högspänningsskenorna i taket finns 16 000 volt. Till exempel har vi ett nyckelsystem med flera steg innan vi kan komma upp på tågtaken.

Per berättar att han har jobbat på flera olika företag inom fordonsbranschen, men att depån i Boxholm är speciell.

undefined
För att komma under tågen befinner sig rälsen 92 cm över betonggolvet. På gallret under kan en fullvuxen person stå raklång.

– I och med att vi är få anställda och ligger lite avsides tar varje anställd ett stort ansvar. Det ligger en stolthet i vår arbetsgrupp att lösa problem som från början verkade omöjliga. Tåg är viktiga och det känns bra i magen att jag bidrar till samhällsnyttan.

Tågdepån hittar man i skogen någon kilometer söder om Boxholm, strax intill södra stambanan. Vägen den ligger på har det passande namnet Tågvägen. Men att depån ligger avsides är inte bara positivt.

undefined
- Det bästa med jobbet är när det flyter på, säger Per Stridsman. Avsaknad av spänning är bra.

– Det är inte optimalt utifrån trafiksynpunkt. Tågen får åka en extra tur för att komma hit. Men det är hanterbart, menar Per.

Han har märkt av att det finns ett stort intresse för tåg.

– Mängden ”tågmuppar” är många, skämtar Per. Vid ett tillfälle kom det en man och ville spela in ljudet från ett tåg. Det visade sig att det bara fanns fem exemplar av just den modellen och han ville ha ljudet från alla fem.

Tågdepån i Boxholm

Invigdes: Oktober 2013. Det var Boxholms dåvarande kommunalråd Per-Arne Larsson som var drivande i att få anläggningen till samhället.

Antal tåg som servas: 18 

Tågmodeller som servas: Alstom X61 Coradia Nordic.

Antal kilometer ett pendeltåg åker per år: 325 000 km

Antal kilometer mellan tillsyn: 16 000 km

Arbeten i tågdepån: 60 % tillsynsarbeten, 40 % fel som uppkommer vid drift (skadegörelse, viltolyckor).

Antal gånger Östgötapendeln stått still pga brist på tåg sedan depån öppnade: 1

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!