Varje dag rullar tåg in genom grindarna vid Boxholms tågdepå. Det är här man servar och reparerar Östgötatrafikens pendeltåg.
Just den här dagen står två tåg inne i verkstaden. Uppe på ett av tågens tak jobbar Diana Petric som är tågtekniker, en av få kvinnor inom yrket i Sverige.
– Jag tror att det finns någon mer, men jag vet inte. Jag trivs bra här och jag brukar inte tänka på att jag är ensam tjej.
Tågrälsen inne i verkstaden ligger 92 centimeter ovanför golvet, vilket möjliggör arbeten under tågen. Nere under ett tåg hittar vi Kaj Löwe.
– Vanligt tillsynsarbete är inte så roligt. Jag tycker om när det kommer in tåg som kräver tyngre arbete, till exempel byte av hjulaxlar.
Det är tåg av modellen Alstom X61 Coradia Nordic som Kaj och Diana jobbar med.
– När tågen har gått 16 000 kilometer tar vi in dem för tillsyn, säger depåchef Per Stridsman. Det betyder att varje tåg kommer in med två till tre veckors intervall. Först tömmer vi toatankarna och fyller på färskvatten. Därefter tvättar vi tågen. Det gör vi i vår 120 meter långa tvätthall. När tåget är rent tar vi in det i verkstaden.
Tio tågtekniker ser till att verksamheten fungerar. Gänget jobbar treskift och arbetet pågår från tidig morgon till sen natt.
– Vanligtvis är det förebyggande tillsyn av tågets bromsar och säkerhetsfunktioner. Men ibland är det avhjälpande underhåll. Då handlar det ofta om skadegörelse eller viltpåkörning. Om tåget kör in i en älg kan det uppstå stora skador.
– Ibland behöver vi lite längre tid att åtgärda ett problem. Vid ett tillfälle hade ett tåg skadats av en nedfallen kontaktlinje. Skadorna var omfattande och felsökningen så komplex att tåget var hos oss i fyra månader.
Många parter är inblandade för att Östgötapendelns tåg ska rulla. Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland och de ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. All trafik upphandlas och körs på entreprenad.
Jernhusen äger tågdepån. Alstom hyr lokalerna och utför reparationerna. Det är Arriva som kör tågen och bestämmer vilka tåg som ska repareras i depån.
För att jobba på tågdepån krävs att man har ett tekniskt intresse i botten.
– Vi ordnar med internutbildningar på de tåg vi reparerar, allt från en basutbildning till mer avancerade utbildningar.
Mycket av arbetet i tågdepån handlar om säkerhet.
– Tåg väger mycket och i högspänningsskenorna i taket finns 16 000 volt. Till exempel har vi ett nyckelsystem med flera steg innan vi kan komma upp på tågtaken.
Per berättar att han har jobbat på flera olika företag inom fordonsbranschen, men att depån i Boxholm är speciell.
– I och med att vi är få anställda och ligger lite avsides tar varje anställd ett stort ansvar. Det ligger en stolthet i vår arbetsgrupp att lösa problem som från början verkade omöjliga. Tåg är viktiga och det känns bra i magen att jag bidrar till samhällsnyttan.
Tågdepån hittar man i skogen någon kilometer söder om Boxholm, strax intill södra stambanan. Vägen den ligger på har det passande namnet Tågvägen. Men att depån ligger avsides är inte bara positivt.
– Det är inte optimalt utifrån trafiksynpunkt. Tågen får åka en extra tur för att komma hit. Men det är hanterbart, menar Per.
Han har märkt av att det finns ett stort intresse för tåg.
– Mängden ”tågmuppar” är många, skämtar Per. Vid ett tillfälle kom det en man och ville spela in ljudet från ett tåg. Det visade sig att det bara fanns fem exemplar av just den modellen och han ville ha ljudet från alla fem.