Ylva driver butik hemifrån

I Ylva Otterströms vardagsrum står vackra möbler och coola inredningsdetaljer vart man än vänder sig.

Foto: Pia Molin

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2013-11-28 08:22

 Det är vintage-industristolar och pallar, mönstrade askar innanför glasdörrar till skåp, en ljusslinga nonchalant ”slängd” över en gammal stege.

– Det är en massa grejer här som inte ör hit, de hör till min hemstylingfirma, säger Ylva, som om rummet vore självklart stökigt.

Vi tycker att allt är jättefint.

Men det är inte Ylvas hemstylingverksamhet vi ska ägna oss åt nu utan företagets andra ben – webbshopen. Vi äntrar arbetsrummet i stället. Här finns en liten del av butikslagret uppställt på vita hyllor. En gammal arkivmöbel i trä drar blickarna till sig. I lådorna finns bland annat silkespapper och emballage till paketering av beställda varor.

På skrivbordet, som gissningsvis härstammar från 50-talet, står en laptop – webbshopägarens viktigaste arbetsredskap. Här lägger Ylva in produktbilder och skriver texter. Tar emot ordrar och håller kontakt med kunderna. För några år sen jobbade hon med marknadsföring på ett it-konsultföretag i Göteborg.

– Men jag fick inte utlopp för min kreativitet där. Jag kände nog hela tiden att det inte var det jag skulle ägna mig åt.

Gick runt efter ett år

Så hon startade inredningsbloggen Darling Things, med baktanken att kunna använda namnet till en webbshop längre fram. Och när familjen så flyttade till Linköping tog hon steget och startade eget.

– Allt var nytt. Ny stad, nytt hus, nytt dagis för barnen, nytt jobb för min man och så nytt jobb för mig. Det var kanske inte så smart, men jag tänkte att gör jag det inte nu så blir det aldrig av. Och skulle det inte gå runt så kunde jag ta ett extrajobb.

Nu är det tre år sen. Och redan efter ett år gick det faktiskt runt. Men så var nog Ylva ganska införstådd med villkoren för en webbshop redan när hon startade. Med en medieutbildning i ryggen och flera års erfarenhet inom marknadsföring fanns det en bra grund att stå på.

Blandad respons

Hon började med att kontakta leverantörer av möbler och prylar som hon själv tycker om och fick lite blandade svar.

– En del svarade bara ”visst, vad kul” och gav mig inloggningsuppgifter till sitt utbud. Andra bad att få se ett utkast först av hur shoppen skulle se ut och några svarade inte alls. En del tyckte också att de redan fanns representerade i tillräckligt många webbbutiker. Och det får man ju förstå.

Ett inredningsföretag kan vilja vårda sitt varumärke och bevara lite exklusivitet genom att inte sälja sina produkter precis överallt.

Beställningarna rasade in Till en början inriktade hon sig på dansk design. Den var just då inte så välrepresenterad i Sverige och gav shoppen ett mer unikt utbud. Men hennes första storsäljare blev något helt annat.

– Jag var först med att sälja japansk washitejp i Sverige. Jag hade läst om den men hittade den ingenstans. Så jag fick importera den från Japan. Och då rasade beställningarna in.

Tejpen är en papperstejp som går att använda på tapeter utan att lämna märken efter sig. Den kommer i olika former och mönster och man kan använda den till att forma bokstäver och figurer på väggen också. Det senaste året har den synts i varenda blogg och inredningstidning värd namnet och finns följaktligen att köpa lite varstans numera. Men eftersom många hittade den hos Ylva från början fortsätter de att beställa från henne.

En annan succé hon var tidig med var ljusslingan Happy Lights, från ett företag i Belgien. Och med japansk tejp och belgiska lampor upphörde förstås den danska inriktningen på webbshopen. Temat numera är snarare saker som hon själv tycker om.

– Sen när man förstår vad som säljer så får man kompromissa lite. Det som säljer mycket är ju det som får finansiera de mer udda sakerna.

Har du gått i några fällor?

– Inget jag inte kunnat hantera. Ett problem i början var kanske att jag inte hade ett så brett sortiment. Man måste ha ganska mycket för att kunna sälja. Om man inte hittar en väldigt speciell nisch som ingen annan har.

Är det inte stressande att sitta på ett stort lager som kanske inte säljer?

– Allting säljer förr eller senare! Det handlar bara om att man inte har hittat rätt kund. Men det kan vara tre år bort, så det gäller att ha lite is i magen. Man kan rea saker och göra utskick med erbjudanden, men det har hänt att sådant som funnits på rea ett tag har sålt först efter att jag höjt priset igen.

Hur når du dina kunder?

– Jag gör ingen marknadsföring som jag betalar för. Jag har varumärken som folk ändå söker på och då hittar de mig. Men bloggen är nog viktigast. Och Facebook är bra när man fått en anhängargrupp. Jag gör nyhetsbrev också, men inte för ofta för det kan också vara störande.

Arbetet med webbshopen tar upp en halvtid ungefär, utslaget på ett år. Arbetsbördan varierar med säsongerna.

Varje dag går Ylva igenom beställningar och paketerar, helst på ett snyggt och personligt sätt. Knallrosa påsar, vackert silkespapper, snören och klistermärken med stjärnor pimpar paketen. Det handlar om en shoppingupplevelse, menar hon. Att man får något levererat lite vackert och med en personlig hälsning. Men det sker i mån av tid förstås. Det viktigaste är att leverera snabbt.

Hur undviker du att fylla hela ditt eget hem med prylarna du säljer? Finns det inte risk att man vill ha allt själv?

– Det är faktiskt inget problem. När man jobbar med det så får man nog ändå. Det kommer ju nya saker hela tiden!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!