Wabi Sabi i Syas gamla station

Det är skylten med texten wabi sabi som för oss till det gamla stationshuset i Sya.

Foto: Tord Olsson

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2013-10-03 10:43

Medan tåget susar förbi utanför går vi på jakt efter inredningsstilen som följer efter fengshui.
För 25 år sedan köpte Eva Jönsson färghandlare Wigs hus i Sya. Inte långt därifrån ligger stationshuset.
– Det var så vackert och samtidigt nedgånget. Jag bestämde mig för tio år sedan att köpa stationshuset också.
Hon satte igång en omfattande renovering. Taket behövde läggas om, muren intill ingången till stinsens bostad behövde delvis muras om och inne i huset behövdes en rejäl ansiktslyftning. Allt med en känsla för det gamla hantverket.
Butik, kontor och verkstad
Under flera år hyrde Eva Jönsson ut huset men numera använder hon alla ytor själv. I den gamla väntsalen, ytorna vid biljettförsäljningen och postsorteringen har Eva en butik. I stinsens lägenhet på övervåningen har hon kontor och verkstad. I källaren har hon ett gammalt hederligt fotolabb. Intill de vackra ytterdörrarna hänger skyltar med ordet wabi sabi på. Keramikern Marianne Wrenne-L har gjort  dem. Än så länge säger mig ordet ingenting. Eva Jönsson har lovat att berätta mer.
Inte perfekt
Vi vandrar runt i det stora huset. Överallt finns vackra saker. Det mesta är gammal och skavt. När solen lyser på föremålen genom de gamla glasfönstren är det som de får liv.
Blicken fastnar på nycklarna som ligger på ett fönsterbräde. De är stora och tunga. Ingen nyckel ser ut som den andra.
Så såg nycklarna ut i mormors stora hus, tänker jag. Till varje garderob, till skafferiet, och till lekstugan. Överallt, till varje skrymsle hörde en nyckel.
I skrymslena fanns hemligheter, som bara var hemliga för barn. Nycklarna var lösenorden.
Jag måste hålla lite i nycklarna och berättar för både fotografen och Eva Jönsson om mormor och huset.
– Det är det där som är wabi sabi, utropar Eva Jönsson. När en sak inte är perfekt men den väcker en känsla.
Vi diskuterar om känslan nödvändigtvis måste vara positiv och kommer fram till att om känslan som väcks för ett föremål är negativ kanske man ändå inte vill ha den i sin närhet. Vi kommer också fram till att det som är wabi sabi för mig kanske inte är det för någon annan. För en annan person kan nycklarna stå för något helt annat.
Eva tar ett ytterligare ett exempel.
Slitage tillför en dimension
– Tänk dig att du har ett tomt rum som du ställer in en Ikeamöbel i. Rummet kommer förmodligen fortfarande att kännas tomt. Sätter du en soffa med en historia i rummet får du ett rum med en känsla i. Slitage är inte något negativt, utan tillför bara ytterligare en dimension.
För att det ska bli wabi sabi är det viktigt att en sak får ta plats och att sakerna inte konkurrerar ut varandra. I Eva Jönssons butik blir det lätt så. Hon väljer ut sådant hon tycker är vackert och gudarna ska veta att det är mycket som är vackert här i världen.
En livsstil
Wabi sabi är en japansk tradition med rötterna i zenbuddismen. För Eva Jönsson är wabi sabi en livsstil. Den präglas av varsamhet och anspråkslöshet. Tidlös visdom och villkorslös kärlek är andra ledord. Här finns inga ritualer eller formaliteter, bara en slags förnöjsamhet, att vara nöjd med det som är. Det är helt uppenbart att wabi sabi ligger i tiden. Att återvinna och ta vara på gamla saker är helt rätt. wabi sabi tar sin utgångspunkt i naturen och den tidlösa, tillåtande skönheten. Till skillnad från fengshui kan wabi sabi betraktas som ofullständig och icke-perfekt. Själv kan jag konstatera att mina gamla grejer hemma lätt platsar i ett wabi sabi-hem. Bara jag slänger ut hälften.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!