Ikea ger sig ut i rymden

Här ligger Ikeachefen och latar sig. Det borde han inte göra. Ikea ska ju flytta!

Upp och hoppa, Ikeachef Mattias Liljeson! Du har en flytt, ett katalogsläpp och en massa annat att ta itu med.

Upp och hoppa, Ikeachef Mattias Liljeson! Du har en flytt, ett katalogsläpp och en massa annat att ta itu med.

Foto: Peter Jigerström

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2012-08-16 06:31

Ikea har länge varit för trångbodda och nu tar man steget och flyttar ut i cyberspace och blir därmed interaktiva. Det var många år sedan som Ikeakatalogen fungerade som en komplett produktredovisare och i dag är det bara en femtedel av de 10 000 varorna som ryms i katalogen.

- När 2013 års katalog i dag släpps finns en helt ny funktion, berättar tf varuhuschef Mattias Liljesson.

Extramaterial i appen

Via Ikeas app i sin smartphone kan man med kameran skanna av symboler i katalogen som öppnar en ny värld. I mobilen dyker då upp fler produkter på samma tema, intervjuer med designers, tips, 3 D-filmer och en röntgenfunktion. Med den senare kan man kika in i stängda garderober till exempel.

Ny sommarstuga

Det är rena partystämningen på varuhuset just nu. Katalogsläppet är som nyårsafton för de anställda och alla vi träffar är taggade. Extra stolta är man över den nya sommarstugan, unikt för Linköping.

22 000 östgötar har ett sommarställe och många har efterfrågat smarta lösningar och nu finns här en stuga med massor av tips.

Cecilia Johansson är liksom Mattias Liljegren relativt ny på sin tjänst och jobbar med den lokala kundmarknaden. Hon brinner extra för parollen "låt ditt hem komma till ditt liv", i stället för det motsatta. Ikea vill fokusera på det verkliga livet, det vanliga hemmet, som inte så mycket handlar om hur det ser ut eller var man gör saker - utan om hur vi faktiskt lever.

Jag anar ett intressant tecken i tiden. Vill Ikea tagga ned den allmänna hetsen om det perfekta uppvisningshemmet?

- Ja, absolut. Om man slutar att bjuda hem människor för att man inte har det perfekt hemma så slutar man ju att leva! Och vem vill - egentligen - bo i ett inredningsmagasin?

Folkets katalog

I samma veva som katalogen nu släpps pågår ett projekt i just den andan - Folkets Ikeakatalog.

Det är en tävling där alla som vill bidra till kundernas egen katalogen kan göra det genom att ladda upp sin bild på Ikeas Facebooksida. Visa hur din familj valt att bo, leva och inreda.

Vinnarna röstas fram av besökarna själva. De bilder som får flest röster kvalificerar sig till steg två där en jury bedömer bilderna. De slutliga vinnarna får vara med i katalogen och bland dem vinner tre personer ett presentkort på 10 000 kronor. Tävlingen är i gång och avslutas i oktober. När katalogen lanseras är inte bestämt.

Mer om tävlingen och reglerna samt alla befintliga bidrag finns på Ikea Sveriges Facebooksida och på www.livethemma.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!