I den nya internationella undersökningen, som utförts av Houzz i slutet av 2016 med över 13 000 medverkande?i 15 länder, får vi veta allt om hur människor runt om i världen inreder och använder sina badrum.
Hela 46 procent av de medverkande svenskarna använder sociala medier i badrummet, något som placerar oss i topp. Fransmännen gillar att lyssna på podcasts och tyskarna är försjunkna i ljudböcker.
Ökad mobilanvändning
"Undersökningen visar att Facebook i mobilen blivit den nya toatidningen för svenskarna", säger Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz.se och Houzz.dk.?Fler än 7 av 10 (72 %) svenskar använder mobilen i badrummet, endast singaporianer (83 %) tittar på sin telefon mer än oss. I botten av listan ligger nyzeeländarna med endast 36 %.
Förutom att använda sociala medier i badrummet gillar vi svenskar att läsa och svara på mejl (39 %), skicka sms (32 %) och lyssna på musik (26 %).
Topp 5 - Det gör svenskar i badrummet:
Kollar sociala medier: 46 %
Läser/svarar epost: 39 %
Läser/skickar sms: 32 %
Lyssnar på musik: 26 %
Ringer/tar emot samtal: 18 %
Drömmer om fler i badkaret
Svenskar spenderar i genomsnitt 30-60 minuter per dag i badrummet och är den befolkning som oftast delar utrymmet med hela familjen. 30 % av svenskarna uppger att det är fyra eller fler personer som dagligen delar samma badrum, endast 4 % av amerikanerna svarar samma sak. Men det är inte bara utrymmet som vi svenskar delar på, vi lägger nämligen?mycket fokus på att det ska finnas plats för två i badkaret. Hela 34 % av svenskarna som svarat på enkäten har det som krav på sitt badkar, vilket kan jämföras med exempelvis 13 % av ryssarna.
Älskar teknologi?
Det är japanerna som har de mest avancerade badrummen. Medan svenskar satsar på miljövänliga spolfunktioner (62 %) fokuserar japanerna på duschhuvuden med inbyggda högtalarsystem och rörelsestyrda toalettsitsar (37 %). Japanerna är också ett föredöme när det gäller att vara förberedda på det oväntade – hela 15 % har ett nödsystem som gör att de kan spola toaletten även vid strömavbrott. Av svenskarna var det 0 %.
Fler anlitar experter
Nio av tio svenska bostadsägare som svarade på undersökningen anlitade en expert till sitt badrumsprojekt under 2015-2016. Inför renoveringen sade också 71 % att de ville skapa ett utrymme som är lätt att hålla rent och städa.
Satsar på skandinavisk stil
När vi ska göra om badrummet väljer de allra flesta av oss den skandinaviska stilen (26 %), men tätt efter ligger den moderna med 21 %.
15 % av spanjorer installerar en urinoar i sina badrum
47 % av de amerikaner som besvarat Houzz undersökning installerar en stol i duschen
31 % av svenskarna installerar ljudsystem i badrummet
12 % av japanerna installerar en vattensäker tv i badrummet
4 % av Houzz-användarna i Singapore installerar en minikyl i badrummet
Om undersökningen:
Undersökningen, som genomförs av Houzz under september 2016, bygger på svar från över 13 000 bostadsägare, varav 1195 svenskar, som nyligen genomfört eller planerar att genomföra en badrumsrenovering. Respondenterna kom från USA, Kanada, Australien, Japan, Nya Zeeland, Danmark, Frankrike, Tyskland, Singapore, Irland, Italien, Ryssland, Spanien, Sverige och Storbritannien.