Det var när hon gick på Folkungaskolan i Linköping som Karolina tillsammans med fyra vänner drog i gång brevlådemålandet i företaget Yes Box. Kunderna fick välja mellan färdiga motiv eller önska sitt eget till brevlådan. Det var främst Karolina som skötte själva målandet och det hann bli runt 150 brevlådor. Undra om någon av dem finns kvar än i dag?
En aktör att räkna med
Mycket färg har passerat stativet sedan dess.
I dag bor Karolina med man och barn i Kungsbacka söder om Göteborg. Ödmjukt men nöjt konstaterar hon att det egna företaget Karolina Konst, som snart ombildas till aktiebolag, har gått från en lite undanskymd källartillvaro till att bli en aktör att räkna med. Inte bara i Sverige utan snart i stora delar av världen.
För ett år sedan inleddes ett samarbete med grossisten Dixie, ett Göteborgsbaserat inredningsföretag som har runt 100 återförsäljare i Sverige. I Linköping ingår inredningsbutiken ESQ. Här säljs nu Karolinas konst, på tändsticksaskar, brickor, kuddar, nyckelskåp, pallar och grytunderlägg.
Lanseras på Ikea
Den 13 februari händer det något riktigt stort. Då lanseras hennes alster, via Ikeas textilavdelning, i 38 länder. Exakt vilka produkter det handlar om är än så länge hemligt. Men uppdraget var att designa något som var både Karolina Palmér och "typiskt svenskt".
- Det ska bli jättespännande att se hur produkterna går hem i olika länder. Var de gillas mest och var de inte faller kunderna i smaken.
- Det är lite komiskt, för jag hörde faktiskt själv av mig till Ingvar Kamprad för många år sedan (tror det är 8 år sedan) och undrade om Ikea var intresserad av ett samarbete. Han gillade mina grejer, men ärendet fastnade någonstans på vägen och allt rann ut i sanden. Den här gången var det Ikea som hörde av sig till mig i samband med att jag hade en monter i avdelningen "young designers" på Formexmässan 2011.
Med en fot inne hos två så stora, men vitt skilda, aktörer känns det som om framtiden är i hamn. Via Dixie säljs hennes konst i lite mer exklusiva butiker, via Ikea når hennes namn ut till massorna. Kontrakten är lika vitt skilda.
- Hos Dixie har jag upphovsrätten och en roaltybaserad inkomst. Hos Ikea har jag ingen upphovsrätt, de äger den, men här är ju exponeringen det intressanta.
Gillar inte snobbism
Karolina är autodidakt och har inga tjusiga utbildningar att stoltsera med. Hon vågar äntligen kalla sig konstnär och skäms inte ett dugg för att vara kommersiell.
- Vad är det för mening med att läsa flera år på någon konsthögskola om man sedan måste ha ett helt annat jobb för att dra in till brödfödan? Jag får inte riktigt ihop den där snobbismen som finns i konstsammanhang. Det är ju när du syns och dina alster säljer som du kan ägna dig åt måleriet på heltid. Därför målar jag också en hel del på beställning och har inga problem med det.
Vill kunden ha något porträttlikt bör den dock vända sig till någon annan än Karolina. Det är inte hennes grej. För stelt och tråkigt tycker hon.
Hennes tavlor är stora, fyllda av färgstarka människor och sköna former. Naivistiska?
- Ja visst, om man med det menar saker att bli glad av. Och det är det jag vill, att göra människor glada. Det är inte djupare än så, säger hon nästan lite ursäktande och rycker bekymmerslöst på axlarna.
Själv måste hon också vara på gott humör när hon målar, annars blir det inte bra.
Hennes konst tar plats och kräver en lugn omgivning för att komma till sin rätt. På så vis ligger den helt rätt i tiden nu när många, precis som Karolina själv, vill ha vita hem.
Hjälper unga
Parallellt med allt detta fortsätter Karolina att sälja målningar, planscher och kort via sin hemsida och via Nordic Design Collective. Fem år i rad har hon haft utställningar på Gothia Towers i Göteborg. Och snart kommer hennes konst att synas i samband med en butikskampanj från ett stort hygienföretag.
I sitt jobb på FramtidsFrön Väst brinner Karolina för att hjälpa unga människor att våga tro på sig själva och utveckla sina drömmar och idéer.
Själv är hon ett lysande bevis på att det går.