Handikappadeska bemötas bättre

En ny nationell utbildning för kollektivtrafikpersonal ska ge funktionshindrade bättre bemötande.Utbildningen testas i Borlänge med start den 14 oktober.

BORLÄNGE (TT)2002-10-08 04:34

Kursen pågår i två dagar för personal inom buss, tåg, båt, taxi och flyg. Utbildningen inriktas på attityder och värderingar.

Illa bemötta

-- Det finns studier som visar att funktionshindrade blir illa bemötta och nonchaleras när de reser i kollektivtrafiken.

-- Det är det vi vill komma till rätta med via utbildningen, berättar projekt- och kursledaren Tove Rinnan, Handikappförbundens riksorganisation som sökt statliga pengar för utbildningsförsöket.

Tolv deltagare finns med i den första kursen.

-- Vi kommer att genomföra några kurser i en försöksomgång. Kurserna ska utvärderas och sedan ligga till grund för en utbildningsverksamhet som förhoppningsvis ska bli riksomfattande, förklarar Tove Rinnan.

Nya krav

Under kursen i Borlänge finns två funktionshindrade resenärer med för att ge sin syn på problematiken.

Tove Rinnan hoppas att framtiden kommer att innebära att nya krav ställs i samband med upphandlingen av kollektivtrafiken. Det handlar om att personalen ska ha gått en utbildning i hur funktionshindrade ska bemötas.

Fördomar

-- Det är känt att det finns fördomar och en osäkerhet i personalens sätt att förhålla sig till funktionshindrade. Om inte bemötandet är bra så hjälper det inte mycket om de fysiska förutsättningarna för funktionshindrades resande har förbättrats, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!